Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-313 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-313 Adı: AKARSU VE GÖL BİLİMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVAL ARAS (saras@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkiye´nin coğrafi konumu nedeni ile sucul ekosistemlerin önemini ortaya koymak, çevresel etkenlerin sucul ekosistemlere etkilerini tanımlamak, Türkiye ve Dünya´daki sucul ekosistemlerin önemini vurgulamak, konuyla ilgili yasalar ve yönetmelikler incelenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Deniz ve göl bilimlerinde kullanılan temel kavramlar, ilke ve yaklaşımları kavrayabilir. PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Biyojeokimyasal döngüler konusunda bilgi sahibi olabilir. PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Besin zinciri öğrenir ve önemi konusunda bilgi sahibi olabilir. PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Besin zincirinde yer alan yaşam formlarını ve onların önemini öğrenebilir. PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi,
PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ötrofikasyon ve Türkiye göllerinin ötrofik durumu hakkında bilgi edinebilir. PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Deniz ekisistemleri, denizlerin kimyasal ve ekolojik özelliklerini kavrayabilir. PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Deniz kirliliği konusunda bigi sahibi olur ve Türkiye denizlerini değerlendirebilir. PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi,
PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Deniz ve göl bilimlerinde kullanılan temel kavramlar, ilke ve yaklaşımlar; Biyojeokimyasal döngüler, Besin zinciri ve önemi, planktonik ve nektonik formların ekosistemdeki yeri ve önemi, Doğal kaynaklar olarak deniz ekosistemleri, Çevre kirliliğinin denizlere etkileri, Göl ekosistemlerinde ötrofikasyon ve sonuçları, Türkiye ve Dünya sucul ekosistemleri üzerine araştırmalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Limnolojik Tanımlamalar. https://nevsehir.perculus.com/app/8715e54d-9769-42b8-845e-94a236b9128e/akarsu_ve_g_l_b_l_mler__1__hafta?langid=tr-TR&s=a5e227ae-e81e-4588-9c8b-b9d6b2beda2c&u=12994182
2 Göllerin fiziksel, hidrolojik özellikleri ve trofik sınıflandırması. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
3 Sucul alanlarda besin zincirinin önemi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
4 Planktonik ve nektonik formlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
5 Besin maddesi – ötrofikasyon ilişkisi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
6 Ötrofikasyonu önleme metodları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
7 Türkiye göllerinin kirlilik değerlendirmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Deniz ekosistemleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
10 Deniz ortamının kimyasal özellikleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
11 Deniz ortamının ekolojik özellikleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
12 Denizlerin kirlilik indikatörleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
13 Çevre kirliliğinin denizlere etkileri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
14 Türkiye denizlerinin kirlilik değerlendirmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
15 Türkiye denizleri ve gölleri üzerine yapılan araştırmalar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aquatic Pollution, E. Laws, John Wiley & Sons, 1981.
2 Deniz Kirliliği ve Kontrolü, Ahmet Samsunlu, İ.T.Ü. Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi, Ofset Baskı Atölyesi, İstanbul, 1995.
3 Çevresel Dispersiyon, O. Uslu, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik – Mimarlık Fakültesi, MM/ÇEV-87 EY 135, İzmir, 1987.
4 Denizler ve Kirlenme, A. Müezzinoglu, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik – Mimarlık Fakültesi MM/ÇEV-87 EY 128, İzmir, 1987.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Makale, İnternet Kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 144