Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SÖ301A - SINIF ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SÖ301A Adı: FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİMİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SINIF ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER MURAT ÖZDEMİR (alperozdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ALPER MURAT ÖZDEMİR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Fen okuryazarı yapmak. Zihin ve el becerilerini geliştirmek. Fen eğitimindeki güncel eğilimler ve uygulamalardan haberdar etmek. İlköğretim fen programının özelliklerini kavratmak. Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini anlamalarını sağlamak. Teknoloji okur-yazarı yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 fen ve teknoloji okuryazarlığının gerektirdiği bilgileri kazanabilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 fen eğitimindeki güncel eğilimler ve uygulamaları sıralayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 ilköğretim fen programının özelliklerini kavrayabilecekler PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Sınıf Öğretmenliği Eğitimi alanında temel bilgiler çerçevesinde verilen (İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Temel Matematik, Fen Öğretimi, Çevre Eğitimi, Drama, Hayat Bilgisi Öğretimi, Trafik ve İlkyardım, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Felsefeye Giriş, Sosyoloji, Görsel Sanatlar Öğretimi ve diğer alan dersleri) derslerin metot ve konularını yöntem ve özellikleriyle değerlendirip bilgiye dönüştürür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini anlayabilecekler PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, Fen öğretiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlköğretim Fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilim, bilimin nitelikleri, bilgi türleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Fen ve teknoloji eğitiminin amaçları, fen ve teknoloji okuryazarlığı, bazı fen ve teknoloji müfredatlarının genel özellikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Yeni fen ve teknoloji programı, programın temel yaklaşımı ve vizyonu, öğretim programının içeriği Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Yeni fen ve teknoloji programı, programın temel yaklaşımı ve vizyonu, öğretim programının içeriği Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Öğrenme halkası yaklaşımı, Gagne, Bruner, Ausubel'in öğrenme kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
6 Öğrenme halkası yaklaşımı, Gagne, Bruner, Ausubel'in öğrenme kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
7 Yapılandırmacı öğrenme kuramı ve modelleri (3E, 4E, 5E, 7E) Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
8 Ara Sınav
9 Kavram, kavramın önemi, geliştirme süreçleri, sınıflanması, aşamalılığı, kavramlar arası ilişkiler Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
10 Kavram, kavramın önemi, geliştirme süreçleri, sınıflanması, aşamalılığı, kavramlar arası ilişkiler Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
11 Kavram öğretimi kolaylaştıran grafik araçlar (AÇT, KA, KH, ZH, KDM ) Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
12 Kavram öğretimi kolaylaştıran grafik araçlar (AÇT, KA, KH, ZH, KDM ) Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
13 Fen öğretiminde çoklu zeka kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
14 Fen öğretiminde çoklu zeka kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek uygulamalar
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ayas, A. vd. (2008). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Pegem A Yayıncılık, Ankara
2 Apaydın, Z. vd. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar. Pegem A Yayıncılık, Ankara
3 Bahar ve Diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, Fen ve Teknoloji eğitimine yönelik güncel makaleler ve diğer yayınlar, görsel-işitsel sunum CD,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 108