|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NESİMİ AKTAŞ (naktas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Enerji ve kütle denkliklerini çeşitli sistemlerde kurabilmeyi, Bu denkliklerin kurulabilmesi için gerekli terim ve hesaplamaları öğretmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Enerji ve kütle denklikleri oluşturulabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Enerji ve kütle denkliklerinin gıda mühendisliğindeki uygulama alanlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Denklikleri çözümleyebilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Blok diagramlar oluşturabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | By-pass ve re-cycle işlemlerinin gıda mühendisliğindeki uygulamalarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-13 Gıda üretim prosesleri, kalite kontrolü, ürün kalitesinin artırılması, ürün geliştirme ve gıda analizleri alanlarında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ölçü ve birimler, Birim sistemleri, Basınç, Sıcaklık, Konsantrasyon ve kompozisyon üzerine tanımlar; Kesikli, yarı-sürekli ve sürekli işlemler; Çeşitli sistemler için kütle denklikleri, Kimyasal reaksiyon içeren işlemlerde kütle denklikleri, Yakıtların yanma ve baca gazı hesaplamaları; Resiklü, by-pass ve tahliye içeren sistemler; Gazların, buharların, sıvıların ve katıların bazı özellikleri, Açık ve kapalı sistemlerde enerji denkliği. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Birimler ve dönüşümleri | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 2 | Kütle denkliğinde problem çözme tekniği, blok diagramların oluşturulması | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 3 | Maddenin korunum prensibi, kararsız halde reaksiyonlu açık sistemler, kararsız halde fiziksel açık sistemler, kararlı halde reaksiyonlu açık sistemler, kararlı halde fiziksel açık sistemler, | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 4 | Kütle Denkliklerinin Oluşturulması ve Çözümlemeler | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 5 | Bileşen Denklikleri | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 6 | Bağlı Bileşen Denklikleri | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 7 | Kararlı Halde Bileşenlerin Oluşumu ve/veya Tüketiminin Gerçekleştiği Açık Sistemler | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Recycle, By-Pass ve Silinimli Sistemler İçin Kütle denklikleri | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 10 | Enerji Denkliği, Temel Prensipler, Entalpi, Spesifik Isı | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 11 | Isı Denkliklerinin Oluşturulması ve Çözümlemeler | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 12 | Kütle ve Enerji Denkliklerinin Endüstriyel Uygulama Alanları, ısı değiştiriciler | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 13 | Evaporasyon | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 14 | Psikrometri | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 15 | Kurutma | Konu anlatımı, soru ve cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Aktas, N. 2005. Material and Energy Balances Textbook. Ataturk University Agricultural Faculty Food Engineering Department, Erzurum. | |
| 2 | Esin, A., “Material and Energy Balances in Food Engineering”, METU Press, Ankara, (1993). Toledo, R.T., “Fundamentals of Food Process Engineering”, AVI Publishing Co., Westport Conn., (1980). | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 3 | 3 | 9 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 112 | ||