|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KAMURAN ÖZDİL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yaşlılık döneminde yapılacak fiziksel aktivite konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Fiziksel aktivite ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yaşlılıkta görülen fiziksel değişimleri ve etki eden faktörleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Yaşlılık döneminde fiziksel aktivite uygulamalarının yürütülmesinde temel kuralları bilir ve uygulayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Yaşlılık döneminde uygulanacak fiziksel aktivite girişimlerini planlayabilir ve son gelişmeleri yakından takip edebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-13 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-14 Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Yaşlılık döneminde fiziksel aktivite ile ilgili temel kavramları, fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerilerini kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders programının açıklanması, Yaşlanmanın kas iskelet sistemi üzerine etkileri | Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Yaşlı bakımında dikkat edilmesi gereken durumlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kavram Haritası |
| 3 | Yaşlı bireylerde ev içi çevresel düzenlemeler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Yaşlı bireylerde ev dışı çevresel düzenlemeler | Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası |
| 5 | Yaşlı bireylerin aktivite ve katılıma yönlendirilmesi | Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası |
| 6 | Yaşlı bireylerde vücut mekaniğinin önemi ve postür | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 7 | Yaşlılarda düzenli fiziksel aktivitenin etkileri ve dikkat edilmesi gereken durumlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yaşlı bireylerde ağrıya yaklaşım yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 10 | Yaşlı bireylere pozisyon verme | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Makale okuma |
| 11 | Yaşlı bireylerde transfer ve mobilite | Planlı Grup Çalışması Soru cevap |
| 12 | Yaşlı bireylerde denge, düşme ve önleme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 13 | Yaşlılarda yürüme ve diğer yardımcı cihazların kullanımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 14 | Yaşlılarda egzersiz ve spor | Anlatma Yöntemi Beyin Fırtınası |
| 15 | Yaşlılıkta kognitif süreç ve psiko-sosyal destek Dersin değerlendirilmesi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap Makale okuma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014. | |
| 2 | Akdemir Nuran, Tülin Bedük, Birol Leman, İç Hastalıkları Hemşireliği, 6. Baskı, Ankara. | |
| 3 | Kutsal, Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007 | |
| 4 | Fındık Ü., Erol Ö., Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı, Ankara, 2010. | |
| 5 | Geriatride Güncel Hemşirelik Yaklaşımları Sempozyum Kitabı 17-19 Nisan 2014 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, Seçilmiş makaleler, Egzersiz videoları, Egzersiz materyallari, Kitap, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | 14 | 1 | 20 |
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 1 | 11 | 11 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||