|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TIBBİ VE AROMATİK BİTKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ATA ESKİN (ataeskin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ATA ESKİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Fitoterapi ve aromaterapi nedir? tıbbi ve aromatik bitkiler programında fitoterapi ve aromaterapinin önemi nedir? gibi bazı önemli soruların cevaplarını öğrencilere öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tedavide kullanılacak drogun nasıl elde edileceğini gösterebilir. |
PÇ-7 Biyolojik çeşitlilik ve çevre bilincine sahiptir. PÇ-8 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır. PÇ-14 Edindiği bilgilerin doğruluğu, güvenirliliği ve güncelliğini değerlendirebilir. PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. PÇ-16 Alanı ile ilgili bir çalışmayı gerçekleştirmede ve uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmede sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Drogların tedavide etki şekillerini değerlendirebilir. |
PÇ-5 Tıbbi ve Aromatik amaçlı üretimi yapılan bitkileri temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak tanıyabilme ve değerlendirme. PÇ-7 Biyolojik çeşitlilik ve çevre bilincine sahiptir. PÇ-14 Edindiği bilgilerin doğruluğu, güvenirliliği ve güncelliğini değerlendirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Aromaterapide kullanılacak uçucu yağları ve etki şekillerini ifade edebilir. |
PÇ-14 Edindiği bilgilerin doğruluğu, güvenirliliği ve güncelliğini değerlendirebilir. PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. PÇ-16 Alanı ile ilgili bir çalışmayı gerçekleştirmede ve uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmede sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Masaj yağı karışımı hazırlayabilir. |
PÇ-14 Edindiği bilgilerin doğruluğu, güvenirliliği ve güncelliğini değerlendirebilir. PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. PÇ-16 Alanı ile ilgili bir çalışmayı gerçekleştirmede ve uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmede sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bitkisel ilaçların önemi. Bitkisel ilaçlar ile sentetik ilaçlar arasındaki farklar. Bitkisel drogların tamamlayıcı tıpta kullanımında dikkat edilecek hususlar. Bitkisel ilaç şekilleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Aromaterapi ve fitoterapi nedir? Tarihsel gelişimi, bitkiler ile tedavinin kökeni, günümüzde fitoterapi ve aromaterapi. | Anlatım, soru ve cevap |
2 | Bitkisel ilaçların önemi, bitkisel ilaçlar ile sentetik ilaçlar arasındaki farklar, bitkisel drogların tamamlayıcı tıpta kullanımında dikkat edilecek hususlar, bitkisel ilaç şekilleri. | Anlatım, soru ve cevap |
3 | Tıbbi çayların hazırlanışı (infüzyon, dekoksiyon, maserasyon) , hazırlanmasında dikkat edilecek hususlar ve tıbbi çay çeşitleri (poşet çay, granüle çay, instant çaylar), içerikleri. | Anlatım, soru ve cevap |
4 | Adaçayı, alıç, kuşburnu, ısırgan otunun ve yaseminin fitoterapik etkileri. | Anlatım, soru ve cevap |
5 | At kestanesi, at kuyruğu, biberiye, civan perçemi, maydanoz, papatya ve nergisin fitoterapik etkileri. | Anlatım, soru ve cevap |
6 | Yaban mersini, deve dikeni, keten ve kantaron, meyan kökü ve şerbetçiotunun fitoterapik etkileri. | Anlatım, soru ve cevap |
7 | Ebegümeci, ekinezya, ginko biloba, ginseng, kekik ve rezenenin fitoterapik etkileri. | Anlatım, soru ve cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hatmi, hayıt, ıhlamur, anason ve kedi otunun fitoterapik etkileri. | Anlatım, soru ve cevap |
10 | Alman papatyası, ardıç, bergamut, çay ağacı ve biberiye uçucu yağının aromaterapide kullanımı. | Anlatım, soru ve cevap |
11 | Kokuların algılanması, koku duyusu ve fizyolojisi. | Anlatım, soru ve cevap |
12 | Fesleğen, greyfurt, gül ve ıtır uçucu yağının aromaterapide kullanımı. | Anlatım, soru ve cevap |
13 | Kekik, lavanta, limon, ylang ylang ve melisa uçucu yağının aromaterapide kullanımı. | Anlatım, soru ve cevap |
14 | Mersin, nane, neroli ve okaliptus uçucu yağının aromaterapide kullanımı. | Anlatım, soru ve cevap |
15 | Portakal, sandal ağacı, sedir ve selvi uçucu yağlarının kullanımı ve aromaterapide kullanılan sabit yağların (tatlı badem , zeytin, buğday özü, jojoba, fındık, susam ve üzüm çekirdeği yağı) kullanımı. | Anlatım, soru ve cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Zeybek, U., 1999. Aromaterapi ve Aromakozmetikte kullanılan Uçucu Yağlar. Tanıtım Kitabı. | |
2 | Fitoterapi ve Aromaterapi, N. Özata, Doğan Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projektör, laptop, bitkisel yağlar ve droglar, genel cam laboratuvar malzemeleri. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 6 | 12 |
c) Performans Ödevi | 2 | 5 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 80 |