|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NİLÜFER KÜÇÜKDEVECİ (niluferkucukdeveci@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Malzemelerin temel fiziksel özelliklerinin öğretilmesini hedeflemektedir. Temel malzeme kuralları ile pratik uygulamalar arasında köprü kurma becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Özellikle ileri çalışmalar ve uygulamada çalışacak mühendisler için malzemelerin temel özellikleri verilmektedir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Atomik seviyeden başlayarak malzeme özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanma deney tasarlama, deney yapma, veri toplayarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini kazanır. PÇ-7 Malzemelerin yapısı, özellikleri, işlenmesi ve performansına yönelik mühendislik ilkelerini kavrayarak, edindiği bilgileri birleştirme yeteneğini malzeme ile süreç seçimi ve tasarım problemlerine uygular. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| DÖÇ-2 | Termodinamik ve kinetik verilerin malzeme özellikleri üzerindeki etkisini karşılaştırabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanma deney tasarlama, deney yapma, veri toplayarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini kazanır. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| DÖÇ-3 | Öğrenci atom hareketleri, konumları, malzeme hatalarını ve hataların malzeme içi enerjisindeki etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptamak, tanımlamak, formüle etmek ve çözmek için uygun analitik yöntemler ve modern tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Malzemelerin yapısı, özellikleri, işlenmesi ve performansına yönelik mühendislik ilkelerini kavrayarak, edindiği bilgileri birleştirme yeteneğini malzeme ile süreç seçimi ve tasarım problemlerine uygular. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| DÖÇ-4 | Atomik yayınma mekanizmalarını, kararlı hal ve kararsız hal difüzyonun ve difüzyonun malzeme geliştirme ve uygulamadaki rolünü açıklayabilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptamak, tanımlamak, formüle etmek ve çözmek için uygun analitik yöntemler ve modern tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| DÖÇ-5 | Tane boyutu, tane sınırları, tane enerjileri, iki ve üç boyutlu tane şekli, tane büyümesi ve etkileyen faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanma deney tasarlama, deney yapma, veri toplayarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini kazanır. PÇ-7 Malzemelerin yapısı, özellikleri, işlenmesi ve performansına yönelik mühendislik ilkelerini kavrayarak, edindiği bilgileri birleştirme yeteneğini malzeme ile süreç seçimi ve tasarım problemlerine uygular. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
| DÖÇ-6 | Çekirdekleşme teorilerini, çekirdekleşme türlerinin malzeme geliştirilmesindeki önemini açıklayabilir |
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanma deney tasarlama, deney yapma, veri toplayarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini kazanır. PÇ-7 Malzemelerin yapısı, özellikleri, işlenmesi ve performansına yönelik mühendislik ilkelerini kavrayarak, edindiği bilgileri birleştirme yeteneğini malzeme ile süreç seçimi ve tasarım problemlerine uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Grup çalışmaları ile spesifik konularda malzeme tasarım yapabilir |
PÇ-4 Ulusal ve uluslararası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüvenini ve takım çalışması yapma yetkinliğine sahiptir. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanma deney tasarlama, deney yapma, veri toplayarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini kazanır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Metal ve Alaşımlarda Termodinamik Kavramı, Metal ve Alaşımlarda Atom Boşlukları, Difüzyon, Ara Yüzeyler, Serbest Yüzeyler, Nano Yapılarda Kararlılık, Homojen ve Heterojen Çekirdeklenme ve metalurjik uygulamalarını öğretmektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Faz Dönüşümlerinin Termodinamiğine Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Atom Boşluklarının Tanıtımı ve Enropinin İstatiksel Mekanik Anlamı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 3 | Kristallerde Atom Boşlukları ve Hatalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 4 | Kristallerde Atom Boşluklarının Hareketi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 5 | Difüzyon ve Difüzyon Mekanizmaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 6 | Yer Alan Atomların Difüzyonu | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 7 | Difüzyon Katsayısı ve Sıcaklığa Bağımlılığı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yüzeylerin Tanımı ve Sınıflandırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 10 | Arayüzeylerin Enerjileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 11 | Tane Sınırlarının Hareketi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 12 | Nano Ölçekli Sınırlar ve Yüzeylerin Kararlılığı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 13 | Dihedral Açı kavramı ve Uygulamada Önemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 14 | Çekirdekleşme ve Çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 15 | Heterojen Çekirdeklenmenin Metalurjik Uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, soru çözme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Aydın S., Metalurji Ve Malzeme Mühendisleri İçin Kinetik, 2023, Literatür Yayıncılık | |
| 2 | Abbaschian, R., Reed-Hil R., Physical Metallurgy Principles, 2009, SI Edition | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar,Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | 12 | 1 | 10 |
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 1 | 1 |
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 93 | ||