|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BÜLENT KURT (bkurt@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
MMM–lisans öğrencilerine, Metalurji ve diğer malzeme üretim yöntemlerinin vazgeçilmezlerinden olan ergitme ve ısıl işlem süreçlerinde kullanılan farklı ocak/fırın donanımlarının tanımlanması, bu ekipmanları biçimlendiren yapısal elemanların çeşitli yapı-özellik eğilimlerinin belirlenmesi ve buna ilişkin güncel malzeme teknolojileri konusunda bilgi aktarımıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Refrakter malzemenin sahip olması gereken özellikleri açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Malzemeler içinde refrakter özelliği taşıyan malzemeleri seçebilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Yüksek sıcaklıkta çalışan bir fırının dizaynında hangi refrakterleri kullanacağını seçebilir. |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Refrakter malzemenin kullanımı ve seçimi için dikkat edilmesi gereken hususları analiz edebilir. |
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. PÇ-9 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | yüksek ergime sıcaklıkları için donanım malzemelerin yüksek sıcaklık direngenliklerinin kontrol altında tutulması ve artırılması konularını açıklayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Bir Refrakter malzemenin üretimi için en uygun üretim yöntemini seçebilir. |
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-7 | Yüksek sıcaklıkta çalışacak fırınlar için hem iç hem dış dizaynında kullanılacak uygun metalik ve seramik malzemeyi seçebilir |
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-8 | Refrakter malzeme olarak fırın içinde kullanılacak malzemelere uygulanması gereken tüm test yöntemlerini kullanabilir |
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Refrakter malzemeleri ve genel özellikleri. Silika, mağnezit, dolomit, krom ve krom-mağnezit alumina-silikat refrakterleri üretim yöntemleri ve özellikleri. Monolitik refrakterler, izolasyon refrakterleri. Fırınların teknolojik ve dizayn açısından sınıflandırılması. Fırın yapı malzemeleri ve yakıtları, metal ergitme fırınları, metal ısıtma fırınları, seramik fırınları, metal kaplama fırınları, demir-çelik ve demir-dışı metallerin üretim endüstrisinde kullanılan fırınlar. Alüminyum alaşımları, çinko alaşımları, magnezyum alaşımları, bakır esaslı alaşımlar ve demir grubu alaşımların ergitilmesinde kullanılan fırınlar. Fırınlarının seçiminde göz önünde bulundurulan kriterler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Refrakter malzemeler, gelişimi ve endüstriyel önemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma (Uzaktan Eğitim) |
2 | Refrakter hammadeler | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
3 | Refrakter malzemelerin üretimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
4 | Refrakter malzemelerin şekillendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
5 | Refrakterlerin malzemelerin faz sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
6 | Refrakterlerin malzemelerin özelliklerindeki sıcaklığa bağlı değişimler; Termal iletkenlik, Termal genleşme, Termal şok | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
7 | Korozyon, Yüksek sıcaklık mukavemeti, Sertliği, Sürünme özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ocaklarda/fırınlarda kullanılan ısıtma elemanları ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
10 | Ocaklarda/fırınlarda kullanılan yakıtlar ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
11 | Ocaklarda/fırınlarda kullanılan koruyucu atmosferler ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
12 | Ocaklarda/fırınlarda kullanılan sıcaklık ölçüm yöntemleri ve bunların özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
13 | Demir-çelik grubu metallerin, Demir-dışı metallerin, Seramik (metal-dışı) malzemelerin üretimi ve ısıl işlemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
14 | Demir-çelik grubu metallerin, Demir-dışı metallerin, Seramik (metal-dışı) malzemelerin üretimi ve ısıl işlemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
15 | Kullanılan ocaklar/fırınlar ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma(Uzaktan Eğitim) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çeşitli kaynaklardan derlenen notlar | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 12 | 1 | 10 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 3 | 1 | 3 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 112 |