Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / MLZ410 - METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: MLZ410 Adı: SERAMİK HAMMADDER VE ÜRETİM YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Seramik konusunda ve özellikle seramik hammaddeler, üretim teknolojileri ve hammadde hazırlanma konularında öğrencileri genel düzeyde bilgilendirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Seramik malzemeleri ve kullanım alanlarını açıklayabilir PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Seramik hammadde testlerinin neler olduğunu açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Seramik hammaddeleri kimyasal ve fiziksel özellikleri ile ayırt edebilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Seramik hammadde üretim yöntem ve tekniklerini açıklayabilir PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Seramik hammadde saflaştırma tekniklerini açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Seramik yardımcı hammaddelerini ve kullanım amaçlarını açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Seramik kaplama-sırlama uygulamalarının neler olduğunu ve amacını açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-4 Ulusal ve uluslar arası boyutta bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin beceri, sorumluluk alma özgüveni ve takım çalışması yapar.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Seramik Hammaddelerin Sınıflandırılması, Seramik Malzeme Üretimi için Hammadde Seçimi ve Hazırlanması, Hammadde Üretimi, Hammaddelerin Karakterizasyonu, İleri Teknoloji Seramikleri için Hammadde Üretimi, Sol-Jel, Seramiklerin Şekillendirme Yöntemleri, Döküm ile Şekillendirme, Presleme, İzostatik Pres, CIP , HIP, Enjeksiyon, Ekstrüzyon ve Seramik Kaplamalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Seramik(ler), uygulama örnekleri (geleneksel ve teknolojik uygulamalar) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
2 Seramiklerin yapısı ve temel bileşenleri (geleneksel ve teknolojik seramikler) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
3 Seramik hammaddeleri (Feldspat ve Kaolin) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
4 Seramik hammaddeleri (Feldspat ve Kaolin) (Devamı) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
5 Seramik hammaddeleri (Killer ve Kuvars) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
6 Seramik hammaddeleri (Killer ve Kuvars) (Devamı) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
7 Seramik yardımcı hammaddeleri Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
8 Ara Sınav
9 Seramik Hammadde Testleri (Kaolin, feldspat ve kuvars için) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
10 Seramik Hammadde Testleri (Kaolin, feldspat ve kuvars için) (Devamı) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
11 Seramik hammadde zenginleştirme ve hammadde hazırlama süreçleri Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
12 Seramik renklendirme hammaddeleri ve uygulamaları Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
13 Seramik kaplama-sırlama hammaddeleri ve uygulamaları Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
14 Grup çalışması ile yapılacak dönem ödevlerinin sunumları Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
15 Grup çalışması ile yapılacak dönem ödevlerinin sunumları (Devamı) Anlatım, soru-cevap, proje sunumu metotları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M.ÇİĞDEMOĞLU, "Yakıtlar ve Refrakter Malzemeler" (Çeviri), Makine Mühendisleri Odası, Ankara, 1970.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 10 - 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 3 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 105