Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / MLZ426 - METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: MLZ426 Adı: İLERİ TEKNOLOJİ SERAMİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İleri Teknolojik seramiklerin tanımlaması, sınıflandırılması, üretilmesi ve kullanım alanlarının belirlenmesi konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İleri Seramik malzemeleri sınıflandırabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İleri Seramik malzemelerin üretiminde kullanılan hammaddeleri açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İleri Seramik malzemelerin üretim yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kullanım alanına göre seramik malzemenin üretileceği hammaddeyi seçebilir PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Kullanım alanlarına göre seramik malzemelerini tasarlayabilir PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kullanım alanı ile malzeme performans ilişkisini belirleyebilir PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İleri Teknoloji Seramiklerinin Önemi, Uygulama Alanları ve Sınıflandırılması/ Oksit olmayan İleri Teknoloji Seramikleri, Si3N4, SiC, BN, ALN, TIN, B4C / Oksit Seramikleri, Alümina, Zirkon, Zirkonya nın üretim yöntemlerinin incelenmesi. Sol-Jel yöntemiyle alümina üretiminin irdelenmesi. Seramik tozlarının özellikleri ve şekillendirilmeye hazırlanması. Seramik Ürünlerinin Şekillendirilmesi (slip döküm, bant döküm, enjeksiyon, ekstrüzyon, kurupresleme, soğuk izostatik presleme, sıcak presleme, sıcak izostatik presleme), Kurutulması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Seramik Malzemelere Giriş ve Seramik Malzemelerin Sınıflandırılması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
2 İleri Teknolojik Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
3 İleri Teknolojik Seramikler İçin Hammaddeler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
4 İleri Teknolojik Seramikler İçin Hammadde Üretimi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
5 Yüksek Teknolojik Seramik Kaplamalar İçin Toz Üretimi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
6 Oksit Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
7 Alumina Esaslı Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
8 Ara Sınav
9 Zirkonya Esaslı Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
10 Diğer Oksit Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
11 Oksit Olmayan Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
12 Karbür Esaslı Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
13 Nitrür Esaslı Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
14 Diğer Oksit Olmayan Seramikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
15 Malzeme Seçimi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Seramik Teknolojisi, F. İşman, İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu, Teknik yayınlar serisi, 1972
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 113