|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZAHİDE BAYER ÖZTÜRK (z.ozturk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere ileri teknoloji seramiklerinin önemini, uygulama alanlarını ve sınıflandırılmalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders, oksit olmayan seramikler (Si3N4, SiC, BN, AlN, TiN, B4C) ve oksit seramikleri (Alümina, Zirkon, Zirkonya) ile ilgili bilgi sağlayacak ve bu seramiklerin üretim yöntemlerini inceleyecektir. Ayrıca, sol-jel yöntemi ile alümina üretimi üzerine bir inceleme yapılacak, seramik tozlarının özellikleri ve şekillendirilmek üzere hazırlanması konusu ele alınacaktır. Dersin sonunda, öğrencilere seramik ürünlerinin şekillendirilmesi, kurutulması ve çeşitli şekillendirme yöntemlerinin (slip döküm, bant döküm, enjeksiyon, ekstrüzyon, kurupresleme, soğuk izostatik presleme, sıcak presleme, sıcak izostatik presleme) temel ilkeleri kazandırılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İleri Seramik malzemeleri sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İleri Seramik malzemelerin üretiminde kullanılan hammaddeleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İleri Seramik malzemelerin üretim yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kullanım alanına göre seramik malzemenin üretileceği hammaddeyi seçebilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kullanım alanlarına göre seramik malzemelerini tasarlayabilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-3 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kullanım alanı ile malzeme performans ilişkisini belirleyebilir |
PÇ-1 Matematik, fizik, kimya ve temel mühendislik bilgilerini, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanında kullanabilmek için yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ-2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir. Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. PÇ-6 Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Matematik, fizik, kimya ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanabilme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İleri Teknoloji Seramiklerinin Önemi, Uygulama Alanları ve Sınıflandırılması/ Oksit olmayan İleri Teknoloji Seramikleri, Si3N4, SiC, BN, ALN, TIN, B4C / Oksit Seramikleri, Alümina, Zirkon, Zirkonya nın üretim yöntemlerinin incelenmesi, Sol-Jel yöntemiyle alümina üretiminin irdelenmesi, Seramik tozlarının özellikleri ve şekillendirilmeye hazırlanması, Seramik Ürünlerinin Şekillendirilmesi (slip döküm, bant döküm, enjeksiyon, ekstrüzyon, kurupresleme, soğuk izostatik presleme, sıcak presleme, sıcak izostatik presleme öğretilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Seramik Malzemelere Giriş ve Seramik Malzemelerin Sınıflandırılması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
2 | İleri Teknolojik Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
3 | İleri Teknolojik Seramikler İçin Hammaddeler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
4 | İleri Teknolojik Seramikler İçin Hammadde Üretimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
5 | Yüksek Teknolojik Seramik Kaplamalar İçin Toz Üretimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
6 | Oksit Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
7 | Alumina Esaslı Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Zirkonya Esaslı Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
10 | Diğer Oksit Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
11 | Oksit Olmayan Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
12 | Karbür Esaslı Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
13 | Nitrür Esaslı Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
14 | Diğer Oksit Olmayan Seramikler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
15 | Malzeme Seçimi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma metotları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Murat Bengisu, Seramik bilimi ve mühendisliği kitabı, Seçkin yayıncılık, 2000 ed. | |
2 | Seramik Teknolojisi, Ateş Arcasoy, Literatür yayınları, 2000 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 113 |