Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 655 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA 655 Adı: MENSUR HİKAYELER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VOLKAN KARAGÖZLÜ (volkankaragozlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Eski Türk edebiyatında düzyazı türü hakkında bilgi sahibi olup düzyazı türünün tarihsel gelişimini metinlerden takip edebilme ve metinleri yorumlayabilmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gelenekteki hikâye formları üzerine bilgi sahibi olur. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Mensur hikâyenin özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Klasik Türk edebiyatında nesir ve özellikleri, türleri ve dini, destani, tarihi, menkabevi ve İslam tarihi ile ilgili mensur metinlerle XVIII.-XIX. asır tezkirelerinin tanıtılması ve örnek metinlerin okunması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hikâye türü, adlandırılması ve diğer türlerle ilişkileri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
2 Mensur hikâyenin tarihî geçmişi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
3 Mensur hikâye metinleri hangi tür eserlerde karşımıza çıkar? Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Dinî metinlerde hikâye Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
5 Yasin Tefsiri’nden Üzeyir Peygamber Kıssası Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
6 Tasavvufî metinlerde hikâyeden yararlanmak Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
7 Tarih – hikâye ilişkisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Ahlâk kitaplarında hikâye Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
10 Mensur nasihatnâmeler, pendnâmeler, siyasetnâmeler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
11 Mensur Kâbusnâme Tercümeleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
12 Hint Edebiyatından Türk Edebiyatına geçen anlatmalar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
13 Mensur Kelile ve Dimne Tercümeleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
14 Metin örnekleri okuyup günümüz Türkçesine aktarma Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
15 Metin örnekleri okuyup günümüz Türkçesine aktarma Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Levend, Agâh Sırrı: Divan Edebiyatında Hikâye, TDAY Belleten, 1967, s. 71-117
2 Toska, Zehra: Türk Edebiyatında Kelile ve Dimne Çevirileri ve Kul Mesut Çevirileri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (yayınlanmamış doktora tezi), İstanbul 1989, 2 cilt, 438s.
3 Mazıoğlu, Hasibe: Divan Edebiyatında Hikâye, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1975, s. 19-36.
4 İz, Fahir: Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ, 1996.
5 Kızıltan, Mübeccel: Kırk Vezir Hikâyeleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (yayınlanmamış doktora tezi), İstanbul 1991, 2 cilt, XXII + 634s.
6 Enginün, İnci – Mustafa Kutlu: Hikâye, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. 4 (1985), s. 225.
7 Kut, Günay: Hint Edebiyatından Türk Hikâyelerine, Türklük Araştırmaları Dergisi, İstanbul 1997, S. 8, s. 357-377.
8 Kavruk, Hasan: Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul: M.E.B. Yayınları, 1998.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
kitap, makale, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 5 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 5 20
       c) Performans Ödevi 4 5 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 4 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 4 12
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 6 36
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 6 42
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210