|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VOLKAN KARAGÖZLÜ (volkankaragozlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Eski Türk edebiyatında düzyazı türü hakkında bilgi sahibi olup düzyazı türünün tarihsel gelişimini metinlerden takip edebilme ve metinleri yorumlayabilmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gelenekteki hikâye formları üzerine bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Mensur hikâyenin özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Klasik Türk edebiyatında nesir ve özellikleri, türleri ve dini, destani, tarihi, menkabevi ve İslam tarihi ile ilgili mensur metinlerle XVIII.-XIX. asır tezkirelerinin tanıtılması ve örnek metinlerin okunması | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hikâye türü, adlandırılması ve diğer türlerle ilişkileri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
2 | Mensur hikâyenin tarihî geçmişi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
3 | Mensur hikâye metinleri hangi tür eserlerde karşımıza çıkar? | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
4 | Dinî metinlerde hikâye | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
5 | Yasin Tefsiri’nden Üzeyir Peygamber Kıssası | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
6 | Tasavvufî metinlerde hikâyeden yararlanmak | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
7 | Tarih – hikâye ilişkisi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ahlâk kitaplarında hikâye | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
10 | Mensur nasihatnâmeler, pendnâmeler, siyasetnâmeler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
11 | Mensur Kâbusnâme Tercümeleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
12 | Hint Edebiyatından Türk Edebiyatına geçen anlatmalar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
13 | Mensur Kelile ve Dimne Tercümeleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
14 | Metin örnekleri okuyup günümüz Türkçesine aktarma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
15 | Metin örnekleri okuyup günümüz Türkçesine aktarma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Levend, Agâh Sırrı: Divan Edebiyatında Hikâye, TDAY Belleten, 1967, s. 71-117 | |
2 | Toska, Zehra: Türk Edebiyatında Kelile ve Dimne Çevirileri ve Kul Mesut Çevirileri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (yayınlanmamış doktora tezi), İstanbul 1989, 2 cilt, 438s. | |
3 | Mazıoğlu, Hasibe: Divan Edebiyatında Hikâye, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1975, s. 19-36. | |
4 | İz, Fahir: Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ, 1996. | |
5 | Kızıltan, Mübeccel: Kırk Vezir Hikâyeleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (yayınlanmamış doktora tezi), İstanbul 1991, 2 cilt, XXII + 634s. | |
6 | Enginün, İnci – Mustafa Kutlu: Hikâye, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. 4 (1985), s. 225. | |
7 | Kut, Günay: Hint Edebiyatından Türk Hikâyelerine, Türklük Araştırmaları Dergisi, İstanbul 1997, S. 8, s. 357-377. | |
8 | Kavruk, Hasan: Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul: M.E.B. Yayınları, 1998. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitap, makale, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 5 | 20 |
c) Performans Ödevi | 4 | 5 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 6 | 42 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |