Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Öğrenciler, anlam bilimini diğer bilim dallarıyla ilişkilendirir. |
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Öğrenciler anlam biliminin temel kavramlarını öğrenir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Öğrenciler anlam olaylarını kavrar. |
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dil biliminin ortaya çıkışı ve kısa tarihi, Dil biliminin alt dalları ve konuları ile anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dil bilimi ve Anlam bilimi, Anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri. |
Karşılaştırma |
2 |
Dilin anlamlı birimleri, Kavramlaştırma. |
Dikte. |
3 |
Gösterge kavramı ve anlam. |
Örnekleme. |
4 |
Kelime ve anlam, Anlam belirleyicileri. |
Diyalog. |
5 |
Kelimenin anlam çerçevesi: Temel anlam öğesi, Tasarımlar, İmgeler. |
Takrir, dikte. |
6 |
Duygu değeri, yan anlam. |
Drama. |
7 |
Benzetme, eğretileme ve aktarmalar. |
Örnekleme, diyalog. |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Çok anlamlılık, Eşadlılık. |
Dikte, karşılaştırma. |
10 |
Eş anlamlılık, Ters anlamlılık. |
Dikte, karşılaştırma. |
11 |
Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma. |
Takrir, dikte. |
12 |
Kılınış ve görünüş kavramları. |
Örnekleme, tasnif |
13 |
Türkçe metinler üzerinde uygulama. |
Pratik yapma. |
14 |
Anlam biliminde yeni gelişmeler, İnternette anlam bilimi. |
Diyalog. |
15 |
Eski Türkçe metinlerinin soyut anlamlar bakımından incelenmesi ve lehçelerdeki tuzak (eş-değer) kelimeler. |
Soru-cevap, karşılaştırma. |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Barthes, Roland, (1986) Göstergebilim İlkeleri, (Çev. M. S. Rifat) Sözce Yayınları. |
2 |
Uğu Nizamettin (2007), Anlambilim Sözcüğün Anlam Açılımı, İstanbul: Doruk Yayınları. |
3 |
Coward Rosalind ve Ellis Jhon (1985), Dil ve Maddecilik, (Çeviren: Esen Tarım), İstanbul: İletişim Yayınları. |
4 |
Sayın Şârâ (1999), Metinlerle Söyleşi, İstanbul: Multilingual. |
5 |
Özünlü Ünsal (2001), Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multilingual. |
6 |
Filizok Rıza (2001), Anlam Analizine Giriş, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. |
7 |
Aksan Doğan (1998), Türk Anlam Bilimi, Ankara: Engin Yayınları. |
8 |
Aksan Doğan (1998), Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
9 |
Hazar, Mehmet ve Tarhan, Osman (2013), Türk Anlam Bilimi Terimleri Sözlüğü, Konya: Eğitim Yayınevi, 144 s. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Kitap, yazı tahtası, internet bağlantılı bilgisayar. |