Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / EGB 601 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: EGB 601 Adı: GELİŞİM VE ÖĞRENME Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler ve gelişim ödevleri, doğum öncesi dönemden başlayarak, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç-orta-ileri yetişkinlik dönemlerinin fizyolojik, bilişsel ve psiko-sosyal gelişim özellikleri, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar ve evrelerin, özellikleri, kişilik gelişimi ile ilgili temel kuramları, törel ve ahlak gelişim süreci, öğrenme kuramları, davranışçı kuramla ilgili kavramları, bilişimsel kuramla ilgili kavramlar, belli başlı öğretim modelleri, ve etkili öğrenme faktörleri ile ilgili detaylı bilgi verilir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramları tanımlar. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gelişim ve öğrenmeyi temellendiren ilkeleri kavrar. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
PÇ-11 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-12 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenmede etkili faktörlerinin eğitim-öğretim ortamlarındaki değerini tanımlar. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-11 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-12 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste, gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler ve gelişim ödevleri, doğum öncesi dönemden başlayarak, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç-orta-ileri yetişkinlik dönemlerinin fizyolojik, bilişsel ve psiko-sosyal gelişim özellikleri, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar ve evrelerin, özellikleri, kişilik gelişimi ile ilgili temel kuramları, törel ve ahlak gelişim süreci, öğrenme kuramları, davranışçı kuramla ilgili kavramları, bilişimsel kuramla ilgili kavramlar, belli başlı öğretim modelleri, ve etkili öğrenme faktörleri ile ilgili detaylı bilgi verilir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, gelişim, büyüme, olgunlaşma, hazır bulunuşluk, kritik dönem, öğrenme Anlatma
2 Gelişme ve büyümenin temelleri, gelişimin ilkeleri gelişim ödevleri Anlatma
3 Bedensel büyüme ve gelişme, bebeklik dönemi, ilk çocukluk, ilkokul dönemi, ergenlik dönemi Anlatma
4 Psikososyal gelişim, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar, Piaget’in bilişsel gelişim dönemleri Anlatma
5 Dil gelişimi, kişilik gelişimi, Freud ve psikoseksüel gelişim dönemleri Anlatma
6 Ericson ve psikososyal gelişimi, Rogers ve benlik yapısının gelişimi Anlatma
7 Maslow ve kendini gerçekleştirme gereksinmesi, Kohlberg ve ahlak gelişimi Anlatma
8 Ara Sınav
9 Öğrenme ve öğretme, davranışçı yaklaşım ve klasik koşullama Anlatma
10 Edimsel koşullama ve pekiştirme türleri Anlatma
11 Gözlem yoluyla öğrenme, bilişsel görüş, bilgiyi işleme teorisi ve öğrenme stratejileri Anlatma
12 Öğrenme teorileri, buluş yoluyla öğretim, sunuş yoluyla öğretim ve araştırma inceleme yoluyla öğretim Anlatma
13 Gagne ve öğretim metodu, programlı öğretim ve tam öğrenme kuramı Anlatma
14 Güdülenmeyi açıklayan kuramlar Anlatma
15 Konuların gözden geçirilmesi Anlatma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yeşil Yaprak, B. (2011) Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Akademi Yayıncılık.
2 Ulusoy, A. (2006) Gelişim ve Öğrenme, Anı Yayıncılık.
3 Erden, M., Akman, Y. (2011) Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Arkadaş Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
kitaplar, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 6 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 6 30
       c) Performans Ödevi 4 6 24
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 6 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 183