|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler ve gelişim ödevleri, doğum öncesi dönemden başlayarak, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç-orta-ileri yetişkinlik dönemlerinin fizyolojik, bilişsel ve psiko-sosyal gelişim özellikleri, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar ve evrelerin, özellikleri, kişilik gelişimi ile ilgili temel kuramları, törel ve ahlak gelişim süreci, öğrenme kuramları, davranışçı kuramla ilgili kavramları, bilişimsel kuramla ilgili kavramlar, belli başlı öğretim modelleri, ve etkili öğrenme faktörleri ile ilgili detaylı bilgi verilir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gelişim ve öğrenmeyi temellendiren ilkeleri kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. PÇ-11 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-12 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenmede etkili faktörlerinin eğitim-öğretim ortamlarındaki değerini tanımlar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-11 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-12 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste, gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, ilkeler ve gelişim ödevleri, doğum öncesi dönemden başlayarak, bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç-orta-ileri yetişkinlik dönemlerinin fizyolojik, bilişsel ve psiko-sosyal gelişim özellikleri, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar ve evrelerin, özellikleri, kişilik gelişimi ile ilgili temel kuramları, törel ve ahlak gelişim süreci, öğrenme kuramları, davranışçı kuramla ilgili kavramları, bilişimsel kuramla ilgili kavramlar, belli başlı öğretim modelleri, ve etkili öğrenme faktörleri ile ilgili detaylı bilgi verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, gelişim, büyüme, olgunlaşma, hazır bulunuşluk, kritik dönem, öğrenme | Anlatma |
2 | Gelişme ve büyümenin temelleri, gelişimin ilkeleri gelişim ödevleri | Anlatma |
3 | Bedensel büyüme ve gelişme, bebeklik dönemi, ilk çocukluk, ilkokul dönemi, ergenlik dönemi | Anlatma |
4 | Psikososyal gelişim, bilişsel gelişime ilişkin temel kavramlar, Piaget’in bilişsel gelişim dönemleri | Anlatma |
5 | Dil gelişimi, kişilik gelişimi, Freud ve psikoseksüel gelişim dönemleri | Anlatma |
6 | Ericson ve psikososyal gelişimi, Rogers ve benlik yapısının gelişimi | Anlatma |
7 | Maslow ve kendini gerçekleştirme gereksinmesi, Kohlberg ve ahlak gelişimi | Anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Öğrenme ve öğretme, davranışçı yaklaşım ve klasik koşullama | Anlatma |
10 | Edimsel koşullama ve pekiştirme türleri | Anlatma |
11 | Gözlem yoluyla öğrenme, bilişsel görüş, bilgiyi işleme teorisi ve öğrenme stratejileri | Anlatma |
12 | Öğrenme teorileri, buluş yoluyla öğretim, sunuş yoluyla öğretim ve araştırma inceleme yoluyla öğretim | Anlatma |
13 | Gagne ve öğretim metodu, programlı öğretim ve tam öğrenme kuramı | Anlatma |
14 | Güdülenmeyi açıklayan kuramlar | Anlatma |
15 | Konuların gözden geçirilmesi | Anlatma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yeşil Yaprak, B. (2011) Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Akademi Yayıncılık. | |
2 | Ulusoy, A. (2006) Gelişim ve Öğrenme, Anı Yayıncılık. | |
3 | Erden, M., Akman, Y. (2011) Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Arkadaş Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitaplar, bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 6 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
c) Performans Ödevi | 4 | 6 | 24 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |