Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 763 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 763 Adı: ESKİ TÜRK EDEBİYATINA MODERN YAKLAŞIMLARI I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı VOLKAN KARAGÖZLÜ (volkankaragozlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
VOLKAN KARAGÖZLÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Klasik Türk Edebiyatı sahasında yapılan araştırmalarda farklı disiplinlerin yöntemlerinden yararlanmak, Araştırmacı adaylarının bu tür çalışmalardan haberdar etmek ve çalışmalarında yararlanmalarını sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bir gazeli yapısal bakımından inceler. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Klasik bir metin üzerinde modern yöntemlerinin hangisinin uygulanabileceğine karar verir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Modern yöntemler hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Klasik edebiyata modern yaklaşımlar: Tarihsel yaklaşım, Psikokojik yaklaşım, Metinbilimsel yaklaşım, Dilbilimsel yaklaşım, Ontolojik analiz metodu hakkında örnek çalışma ve metinlerden hareketle bilgi verilip, uygulama yapılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel metin şerhi metodları ve Ali Nihat Tarlan Anlatma ve Tartışma
2 Geleneksel metin şerhi ile birlikte modern yöntemleri de deneyenler ve Tunca Kortantamer Anlatma ve Tartışma
3 Klasik şiire yeni yaklaşımlar hakkında görüşler Anlatma ve Tartışma
4 Dilbilimsel yaklaşımlar ve Cem Dilçin Anlatma ve Tartışma
5 Ontolojik analiz metodu ve Yavuz Bayram Anlatma ve Tartışma
6 Düşünce alan metim çözümleme yöntemi ve Ziya Avşar'ın görüşleri Anlatma ve Tartışma
7 Göstergebilimsel açıdan yaklaşım ve Hülya Çevirme Anlatma ve Tartışma
8 Ara Sınav
9 Yapısal edebiyat inceleme örnekleri Anlatma ve Tartışma
10 Anlambilimsel açıdan bir gazelin incelenmesi Anlatma ve Tartışma
11 Rus biçimciliği açısından metin incelemesi Anlatma ve Tartışma
12 Çağdaş okur merkezli kuramlara göre metin incelemesi Anlatma ve Tartışma
13 Çağdaş okur merkezli kuramlara göre metin incelemesi Anlatma ve Tartışma
14 Alımlama estetiği ve Feminist kuramlar açısından metin Anlatma ve Tartışma
15 Alımlama estetiği ve Feminist kuramlar açısından metin Anlatma ve Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Dilçin, Cem: ?Cumhuriyet?in 80. Yılında Divan Şiiri Üzerine Düşünceler? Türkoloji Dergisi XVI/2 (2003), s. 1-21.
2 Kortantamer, Tunca: ?Teori Zemininde Metin Şerhi Meselesi?, EÜEF Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 8 (1994), s. 1-10.
3 Bayram, Yavuz: ?Geleneksel, Yapısal ve Dilbilimsel Unsurlar Eşliğinde Klâsik Türk Şiiri Metinlerinin Ontolojik Tahlili?, III. Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu (Prof. Dr. Cem Dilçin adına), 13 Şubat 2009, Kayseri.
4 Bayram, Yavuz ve Avni Erdemir: ¨Hazan Gazeline Farklı Bir Bakış¨, Prof.Dr.Celâl TARAKÇI Armağanı, Ankara: 2008, s.111-123.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
internet bağlantılı bilgisayar, yazı tahtası, kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 2 8 16
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120