Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 105 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 105 Adı: ARKEOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Arkeolojinin temel kavramlarını öğretmek öğrenciye bu bilimi tanıtmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarih, coğrafya, sosyoloji ve vatandaşlık bilgilerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar,modeller ve çözer. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci çözümler ve tasarlar. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Küresel ve toplumsal çerçevede eğitim problemlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerini saptayarak kapsamlı bir eğitim verir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Arkeolojinin tanımı, çalışma alanı, kullanılan yöntemler, arkeolojik tarihlendirme, arkeolojik buluntulardan insanlığın geçmişteki farklı deneyimlerini (barınma, beslenme, ticaret, teknoloji vs.) keşfetme; Türkiye ve dünyada ortaya çıkarılan önemli arkeolojik merkezler (Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Orta Asya vb.); ünlü yabancı ve Türk arkeologlar ve önemli çalışmalarından örnekler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Konu ile ilgili kaynaklar. Arkeolojinin tanımı ve çalışma alanları Anlatım, Tartışma
2 Dünyada ve Türkiye'de arkeolojinin tarihçesi, Anlatım, Tartışma
3 Arkeolojide kullanılan yöntemler Arkeolojik tarihlendirme Anlatım, Tartışma
4 Arkeolojide kazı yapılan yerler ve kazı çeşitleri Anlatım, Tartışma
5 Arkeolojik buluntularla insanlığın geçmişindeki gelişimlerini değerlendirmek Anlatım, Tartışma
6 Arkeoloji ile Sanat Tarihi arsındaki ilişkiler ve bunun önemi Anlatım, Tartışma
7 Anadoluda ortaya çıkarılan önemli Arkeolojik merkezlerden; Alişar, Alacahöyük, Hacılar Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Anadoludaki önemli Arkeoloji merkezlerinden; Anadoludaki önemli Arkeoloji merkezlerinden; Çatal Höyük, Kültepe, Troya, Hattutaş Anlatım, Tartışma
10 Anadoludaki önemli Arkeoloji merkezlerinden; Assos(Behramkale), Bergama, Foça, Efes, Milet, Aspendos, Pamukkale, Gordion Anlatım, Tartışma
11 Anadoludaki arkeolojik merkezlerde bulunan eserlerin slayt gösterimi Anlatım, Tartışma
12 Mısır uygarlığına ait arkeolojik çalışmalar ve ortaya çıkarılan eserler Kısa sınav Anlatım, Tartışma
13 Mezopotamya arkeolojik araştırmalarda bulunanlarla anadoluda bulunanların benzerlik ve farlılıkları Anlatım, Tartışma
14 Dünyaca ünlü arkeologlar ile ünlü Türk arkeologların önemli çalışmalarından örnekler Anlatım, Tartışma
15 Arkeoloji buluntularının korunması ve müzecilik ilişkileri Türkiye'de önemli arkeoloji müzeleri Anlatım, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akurgal,E,1987; Anadolu Uygarlıkları,İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
E.Akurgal,(1999) Anadolu Uygarlıkları, İstanbul. Veli Sevin,(1999) arkeoloji el Kitabı, İstanbul. O.Belli,(2001) Archeology in Turkey, İstanbul. B.Cömert, (1980)Mitoloji ve İkonografi, Ankara. Y.Çoruhlu,(1998) Erken Devir Türk Sanatının ABCsi, İstanbul. Y.Çoruhlu,(2007) Türk Mitolojisi, İstanbul.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 7 7
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 7 7
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 1 2
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90