|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP KÜREKLİ (recepkurekli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ortaçağ'da doğu-batı uygarlıklarının insanlık tarihine yaptıkları katkıları kavratmak, Ortaçağ Türk-İslam dünyasının önemini öğretmek, Ortaçağ demokrasi hareketleri ve sosyal çalkantılarını kavratmak, Ortaçağ Türk- İslam uygarlığının Rönesans'a katkılarını öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ortaçağ Doğu Uygarlığı'nın Batı Uygarlığı'na göre neden daha ileri olduğunu kavrayacak. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türklerin İslam Uygarlığı'na girişiyle uygarlığın kazandığı dinamizmin önemini vurgulayacak. |
PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-12 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-14 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hıristiyanlığın, Ortaçağ Batı Uygarlığı'na neden olumsuz etki yaptığını ve kilisenin, nasıl bir devlet haline geldiğini vurgulayacak. |
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir. PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bizans'ın bir doğu devleti kimliğine bürünmesini, doğu uygarlığından aldığı etkileri açıklayacak. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Hazar'ın kuzey ve güneyinde ortaya çıkan Müslüman Türk Devletleri'nin önemini belirtecek. |
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İslamiyet'in doğuşu; Arap-İslam Devletleri (Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler) ; Türk-İslam Devletleri (İdil Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve varisleri) ; İslam Uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları) ; Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Bizans Tarihi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ortaçağ Tarihi İle İlgili Temel Kaynaklar. İslamiyet öncesi Arap Yarımadası?nın Genel Durumu. İslamiyet?in Doğuşu. Hz. Muhammed Devri Olayları. | Anlatım, tartışma |
2 | Dört Halife Devri Olayları. Hz.Ebubekir-Hz.Ömer Devri. | Anlatım, tartışma |
3 | Hz.Osman-Hz.Ali Devri Olayları. Emevi Devleti?nin Kuruluşu.Emevi Devleti devri olayları. | Anlatım, tartışma |
4 | Abbasi Devletinin Kuruluşu ve bu dönem olayları. | Anlatım, tartışma |
5 | İslam kültür ve Uygarlığı. Devlet-Merkez Teşkilatı-Ordu Teşkilatı. Ekonomik ve Bilim Hayatı. | Anlatım, tartışma |
6 | Adalet Teşkilatı. İslam Uygarlığının Sonraki Döneme Etkileri. Endülüs Emevi Devleti. | Anlatım, tartışma |
7 | Türk İslam Devletleri-İdil Bulgarları-Karahanlılar-Kuruluş-Gelişme-Yıkılışları. | Anlatım, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gazneliler-Büyük Selçuklular. kuruluş ve gelişme dönemleri. | Anlatım, tartışma |
10 | Büyük Selçulular-Melikşah Dönemi ve Sonrası. Devletin Yıkılışı.Büyük Selçuklular. | Anlatım, tartışma |
11 | İslami Dönem Türk Uygarlığı. İdil Bulgarları-Karahanlılar-Gazneli-Büyük Selçulular. | Anlatım, tartışma |
12 | Ortaçağ Batı Dünyası. Kavimler Göçü. Roma?nın Yıkılışı ve Ortaya Çıkan Belirsizlik. | Anlatım, tartışma |
13 | Hiristiyanlığın Doğuşu-Yayılışı-Teşkilatı.Kilise Devletinin Kuruluşu. | Anlatım, tartışma |
14 | Feodalite Rejimi Yayılışı. | Anlatım, tartışma |
15 | Bizans Siyası ve Kültür Tarihi. | Anlatım, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çağatay, N,1992 ;100 Soruda İslam Tarihi, İstanbul | |
2 | Ostrogorsky,G, (Çeviren; Işıltan,F),1995; Bizans Devleti Tarihi, Ankara | |
3 | Meriç,E,1993; Müslüman Türk Devletleri Tarihi,Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yıldız,H.D,1986; Büyük İslam Tarihi 1 ve 2. Cilt,İstanbul Karaköse,H,2004; Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı,Ankara |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 16 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 134 |