Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 206 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 206 Adı: ORTAÇAĞ TARİHİ Teorik+Uygulama: 4+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP KÜREKLİ (recepkurekli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ortaçağ'da doğu-batı uygarlıklarının insanlık tarihine yaptıkları katkıları kavratmak, Ortaçağ Türk-İslam dünyasının önemini öğretmek, Ortaçağ demokrasi hareketleri ve sosyal çalkantılarını kavratmak, Ortaçağ Türk- İslam uygarlığının Rönesans'a katkılarını öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ortaçağ Doğu Uygarlığı'nın Batı Uygarlığı'na göre neden daha ileri olduğunu kavrayacak. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türklerin İslam Uygarlığı'na girişiyle uygarlığın kazandığı dinamizmin önemini vurgulayacak. PÇ-8 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-12 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-14 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hıristiyanlığın, Ortaçağ Batı Uygarlığı'na neden olumsuz etki yaptığını ve kilisenin, nasıl bir devlet haline geldiğini vurgulayacak. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bizans'ın bir doğu devleti kimliğine bürünmesini, doğu uygarlığından aldığı etkileri açıklayacak. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hazar'ın kuzey ve güneyinde ortaya çıkan Müslüman Türk Devletleri'nin önemini belirtecek. PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslamiyet'in doğuşu; Arap-İslam Devletleri (Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler) ; Türk-İslam Devletleri (İdil Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve varisleri) ; İslam Uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları) ; Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Bizans Tarihi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ortaçağ Tarihi İle İlgili Temel Kaynaklar. İslamiyet öncesi Arap Yarımadası?nın Genel Durumu. İslamiyet?in Doğuşu. Hz. Muhammed Devri Olayları. Anlatım, tartışma
2 Dört Halife Devri Olayları. Hz.Ebubekir-Hz.Ömer Devri. Anlatım, tartışma
3 Hz.Osman-Hz.Ali Devri Olayları. Emevi Devleti?nin Kuruluşu.Emevi Devleti devri olayları. Anlatım, tartışma
4 Abbasi Devletinin Kuruluşu ve bu dönem olayları. Anlatım, tartışma
5 İslam kültür ve Uygarlığı. Devlet-Merkez Teşkilatı-Ordu Teşkilatı. Ekonomik ve Bilim Hayatı. Anlatım, tartışma
6 Adalet Teşkilatı. İslam Uygarlığının Sonraki Döneme Etkileri. Endülüs Emevi Devleti. Anlatım, tartışma
7 Türk İslam Devletleri-İdil Bulgarları-Karahanlılar-Kuruluş-Gelişme-Yıkılışları. Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Gazneliler-Büyük Selçuklular. kuruluş ve gelişme dönemleri. Anlatım, tartışma
10 Büyük Selçulular-Melikşah Dönemi ve Sonrası. Devletin Yıkılışı.Büyük Selçuklular. Anlatım, tartışma
11 İslami Dönem Türk Uygarlığı. İdil Bulgarları-Karahanlılar-Gazneli-Büyük Selçulular. Anlatım, tartışma
12 Ortaçağ Batı Dünyası. Kavimler Göçü. Roma?nın Yıkılışı ve Ortaya Çıkan Belirsizlik. Anlatım, tartışma
13 Hiristiyanlığın Doğuşu-Yayılışı-Teşkilatı.Kilise Devletinin Kuruluşu. Anlatım, tartışma
14 Feodalite Rejimi Yayılışı. Anlatım, tartışma
15 Bizans Siyası ve Kültür Tarihi. Anlatım, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çağatay, N,1992 ;100 Soruda İslam Tarihi, İstanbul
2 Ostrogorsky,G, (Çeviren; Işıltan,F),1995; Bizans Devleti Tarihi, Ankara
3 Meriç,E,1993; Müslüman Türk Devletleri Tarihi,Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yıldız,H.D,1986; Büyük İslam Tarihi 1 ve 2. Cilt,İstanbul Karaköse,H,2004; Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı,Ankara

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 16 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 134