Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 107 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 107 Adı: SOSYOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HASAN YAVUZER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyoloji ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve sosyoloji metotlarını açıklar PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dünyadaki ve Türkiye’deki sosyoloji çalışmalarının genel hatlarını ve alandaki önemli isimlerin sosyolojiye katkılarını bilir PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyolojideki paradigmaları tanır PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sosyoloji ve eğitim arasındaki ilişkileri saptar PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Toplumun yapısı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal davranış kalıpları, toplumsal hareketlilik, ve toplumsal değişim gibi meseleleri analiz eder PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışmala örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sosyoloji: tanım, konu alan ve sınırlılıklar Görsel-işitsel sunum, tartışma
2 Sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları. Görsel-işitsel sunum, tartışma
3 Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin tarihsel gelişimi . Görsel-işitsel sunum, tartışma
4 Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi. Görsel-işitsel sunum, tartışma
5 Sosyal gruplar ve özellikleri. Görsel-işitsel sunum, tartışma
6 Sosyolojide paradigmalar Görsel-işitsel sunum, tartışma
7 Eğitimin sosyal temelleri Görsel-işitsel sunum, tartışma
8 Ara Sınav
9 Toplumsal davranış kalıpları Görsel-işitsel sunum, tartışma
10 Toplumsal hareketlilik Görsel-işitsel sunum, tartışma
11 Toplumsal değişme ve kültür Görsel-işitsel sunum, tartışma
12 Toplumsal statü ve roller Görsel-işitsel sunum, tartışma
13 Toplumsal normlar ve değerler Görsel-işitsel sunum, tartışma
14 Toplumsal grup ve özellikleri. Toplumsal grup çeşitleri. Toplumsal grup örnekleri, Kentleşme ve getirdiği sorunlar Görsel-işitsel sunum, tartışma
15 Eğitim toplum birey ilişkisi. Görsel-işitsel sunum, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Enver Özkalp, Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınları
2 Joseph Fitcher: Sosyoloji Nedir
3 Anthony Giddens, Sosyoloji
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Güncel makaleler ve diğer yayınlar, bilgisayar, projeksiyon, görsel-işitsel CD,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 6 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 60