|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN YAVUZER, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sosyoloji ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve sosyoloji metotlarını açıklar |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Dünyadaki ve Türkiye’deki sosyoloji çalışmalarının genel hatlarını ve alandaki önemli isimlerin sosyolojiye katkılarını bilir |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. PÇ-17 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sosyolojideki paradigmaları tanır |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sosyoloji ve eğitim arasındaki ilişkileri saptar |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Toplumun yapısı, toplumsal tabakalaşma, toplumsal davranış kalıpları, toplumsal hareketlilik, ve toplumsal değişim gibi meseleleri analiz eder |
PÇ-15 Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışmala örnekleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Sosyoloji: tanım, konu alan ve sınırlılıklar | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 2 | Sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları. | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 3 | Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin tarihsel gelişimi . | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 4 | Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi. | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 5 | Sosyal gruplar ve özellikleri. | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 6 | Sosyolojide paradigmalar | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 7 | Eğitimin sosyal temelleri | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Toplumsal davranış kalıpları | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 10 | Toplumsal hareketlilik | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 11 | Toplumsal değişme ve kültür | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 12 | Toplumsal statü ve roller | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 13 | Toplumsal normlar ve değerler | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 14 | Toplumsal grup ve özellikleri. Toplumsal grup çeşitleri. Toplumsal grup örnekleri, Kentleşme ve getirdiği sorunlar | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 15 | Eğitim toplum birey ilişkisi. | Görsel-işitsel sunum, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Enver Özkalp, Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınları | |
| 2 | Joseph Fitcher: Sosyoloji Nedir | |
| 3 | Anthony Giddens, Sosyoloji | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Güncel makaleler ve diğer yayınlar, bilgisayar, projeksiyon, görsel-işitsel CD, | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 6 | 6 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||