Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 109 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 109 Adı: TÜRKÇE-I: YAZILI ANLATIM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MESUT GÜN (mesutgun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA TAHİROĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yazılı anlatım türlerini açıklayabilir. PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
PÇ-16 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kompozisyon yazarken uyulması gereken kuralları sayabilir. PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Metin türlerini sayabilir. PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Metinsellik ölçütlerini bilir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Kısa Sınav
DÖÇ-5 Yazma becerisini kazanır. PÇ-
DÖÇ-6 METNİN İÇ VE DIŞ YAPISAL ÖZELLİKLERİNİ KAVRAR. PÇ-11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Cümle Bilgisi, Cümle Türleri, Cümle Çözümlemeleri, Cümle İnceleme Örnekleri, Kompozisyon, Tema, Hayal, Paragraf, Anlatım Biçimleri, Yaratıcı ve Kurgusal Yazılar, Düşünce ve Bilgi Aktaran Yazılar, Resmî Yazılar, Dil Yanlışları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yazı dilinin özellikleri Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
2 Yazılı iletişimin özellikleri Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
3 Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki farklar Sözlü Anlatım, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
4 Yazılı ve sözlü anlatım Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
5 Öznel anlatım, nesnel anlatım Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
6 Paragraf türleri Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
7 Metin türleri Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
8 Ara Sınav
9 Metin olma koşulları Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
10 Bir metnin özetini ve planını çıkarma Sözlü Anlatım, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
11 Serbest yazma, planlı yazma Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
12 Planlı yazma aşamaları Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
13 Bilgilendirici metinler Sözlü Anlatım, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
14 Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
15 Yazma uygulamaları Görsel işitsel sunum, Açıklama, Soru-Cevap, Araştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara.
2 • Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara.
3 • Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara.
4 • Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Pegem Yayıncılık, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 116