Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 212 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 212 Adı: TÜRK EĞİTİM TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP KÜREKLİ (recepkurekli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarına Türk eğitim tarihi, Türk eğitim devrimi, Türk eğitim sisteminin genel unsurları ve Türkiye\'de öğretmen yetiştirmenin geçmişten günümüze geçirdiği evreler hakkında teorik bilgileri kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini tanımlar PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk eğitim sistemindeki reform ve devrimlerin nedenlerini ve sonuçlarını değerlendirebilecekler PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiyede öğretmen yetiştirme konularında yapılan düzenlemeler hakkında analizler yapabilir PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Eğitim alanındaki gelişmeleri tanımlar PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
PÇ-12 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları analiz edebilir PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme sistemini tanımlar PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-10 Bilgiye ulaşma yollarını bilir
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeleri tanımlar PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Türk eğitim sistemini analiz edebilir PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. Türk eğitim devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, yazı devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslamiyet öncesi Türk eğitim tarihi Anlatım
2 Türklerin İslamiyet\'i kabul ettikleri ilk dönemde eğitim tarihi Anlatım
3 Selçuklular ve Anadolu Beylikleri\'nde eğitim Anlatım
4 Osmanlılar da kuruluştan ilk yenileşme hareketlerine kadar eğitim(1299-1776) Anlatım
5 Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839) Anlatım
6 Tanzimat Dönemi eğitim tarihi Anlatım
7 I.Meşrutiyet ve II. Abdülhamit Dönemi\'nde eğitim Anlatım
8 Ara Sınav
9 I.Meşrutiyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
10 II.Meşrutiyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
11 Milli Mücadele Dönemi\'nde eğitim Anlatım
12 Cumhuriyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
13 Cumhuriyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
14 Cumhuriyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
15 Cumhuriyet Dönemi\'nde eğitim Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Başaran, İ. E. (2006). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara
2 Akyüz, Y. (2007). Türk Eğitim Tarihi: Ankara.
3 Yılman, M. (2006). Türkiyede Öğretmen Eğitiminin Temelleri, Nobel yayın dağıtım, Ankara
4 Serter, N. (2008). 21. Yüzyılda İnsan Merkezli Eğitim, Nesnel yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 102