Kodu: SOS 307 |
Adı: İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 3 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
3 / Güz |
Ders Düzeyi |
Lisans |
Ders Türü |
Zorunlu |
Bölümü |
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
BARIŞ ÇİFTÇİ (barisciftci@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramlarını, farklı demokrasi anlayışlarını, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi hakkında bilinç düzeyi yüksek, sorumluluk alabilen öğretmen adayları yetiştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
İnsan hakları ve demokrasi kavramının tarihi gelişimini bilir |
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Demokrasi kültürünü kazanır ve bu kültürün her türlü ortamda-okul, ev ve sosyal çevre- yaşatılması ve geliştirilmesi için kişisel olarak yapabilirliklerinin farkında olur. |
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Haklar ve özgürlükler ile ilgili uluslararası ve ulusal düzenlemeleri bilir. |
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
İnsan hakları ihlalleri konusunda basın ve diğer kaynakları (Adalet Bakanlığı resmi web sitesi gibi) bilinçli bir biçimde değerlendirebilir |
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dersin tanıtımı |
|
2 |
İnsan hakları kavramı ve tarihsel gelişimi |
|
3 |
Temel insan hakları |
|
4 |
İnsan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşlar |
|
5 |
İnsan hakları ile ilgili uluslararası belgeler, kuruluşlar |
|
6 |
İnsan haklarının güncel ve toplumsal alanları |
|
7 |
Demokrasi kavramı ve tarihçesi |
|
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Aile ve okulda demokrasi |
|
10 |
Devlet ve devlet şekilleri |
|
11 |
Türk Anayasa tarihi |
|
12 |
Yasama |
|
13 |
Yürütme |
|
14 |
Yargı |
|
15 |
TC'nin idari yapısı |
|
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Altunya, N.(2003). Eğitim Fakülteleri İçin Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım |
2 |
Doğan, İ.(2007). Modern Toplumda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, "İnsan Haklarının Kültürel Temelleri", Ankara: Pegem A Yayıncılık. |
3 |
Doğan, V.(2006). Türk Vatandaşlık Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
4 |
Kıncal,R.(2004).Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Güncel makaleler ve diğer yayınlar, bilgisayar, projeksiyon, görsel-işitsel CD |