Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / EDB 432 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: EDB 432 Adı: TÜRK EĞİTİM SİS. VE OKUL YÖNETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖZDEN TAŞĞIN (otaskin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini kavramak; yasal temellerini, amaç, yapı ve işleyişini tanımak; yönetim bilimi ve örgüt kavramı bağlamında okul yönetimini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kavramak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk eğitim sisteminin tarihsel ve düşünsel temellerini açıklar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve sürecini tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-22 Demokrasiye, insan haklarına, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Örgütlerdeki insan davranışını tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Okullarda liderlik ve yönetimin rollerini tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Okul gelişmesiyle sonuçlanan teknikleri ve ilgili çalışmalara katılım yollarını tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; personel yönetimi, konularında yapılması gerekenleri tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Örgüt ve yönetim teorilerinden hareketle; öğrenci hizmetleri, okul işletmeciliği, okul-çevre ilişkisi konularında yapılması gerekenleri tanımlar. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Öğretmenlik mesleğine karşı olumlu tutum geliştirir. PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-23 Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk eğitim sisteminin temel karakteristikleri, Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetimi, yönetim yaklaşımları, yönetim süreçleri, okuldaki yönetim işleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk eğitim sisteminin tarihsel temelleri Anlatım, Soru cevap
2 Türk eğitim sisteminin düşünsel temelleri Anlatım, Soru cevap
3 Türk eğitim sisteminin genel yapısı Anlatım, Soru cevap
4 Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler
5 Türk eğitim sisteminde örgüt ve yönetim Anlatım, Soru cevap
6 Yönetim bilimi ve örgüt kavramı Anlatım, Soru cevap
7 Yönetim kuramları Anlatım, Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Yönetim yöntemleri Anlatım, Soru cevap
10 Okul örgütü, yönetimi ve okul yöneticiliği Anlatım, Soru cevap
11 Okul yönetiminde personel işleri Anlatım, Soru cevap
12 Okul yönetiminde personel işleri Anlatım, Soru cevap
13 Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri Anlatım, Soru cevap
14 Okul işletmesinin yönetilmesi Anlatım, Soru cevap
15 Okul-çevre ilişkileri Anlatım, Soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
2 Memduhoğlu, H.B. ve Yılmaz, K. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem A yayıncılık, Ankara
3 Sarpkaya, R. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Anı yayıncılık, Ankara
4 Çelik, V. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. PegemA yayıncılık, Ankara
5 Şişman, M. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Seçkin yayıncılık, Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 14 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 144