Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / SOS 408 - SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: SOS 408 Adı: REHBERLİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin rehberlikle ilgili bilgi, anlayış ve tutumlarının gelişimine katkı sağlamak. Rehberlik hizmetleri ile okuldaki öğrenme yöntemleri arasındaki ilişkiyi kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri ve önemini kavrayabilecekler PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 okullardaki öğrenci kişilik hizmetleri hakkında fikir sahibi olacaklar PÇ-5 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-6 Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahiptir
PÇ-7 Alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını yeterince kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 oğrenciyi tanıma teknikleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olacaklar PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır
PÇ-19 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
PÇ-21 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 okullarda yapacağı rehberlik çalışmaları hakkında ön bilgi edinebilecekler PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
PÇ-4 Türk eğitim sistemi’nin amaç, ilke, vizyon, misyon, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları konusunda bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler) , teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 - Rehberliğin tanımı - Rehberliğin amaçları - Rehberliğin ilkeleri - Rehberliğin önemi - Rehberlikle ilgili temel kavramlar işitme-görsel-tartışma
2 Rehberlik ve öğrenci kişilik hizmetleri - Rehberlik ve eğitim - Rehberliğin türleri işitme-görsel-tartışma
3 Eğitsel rehberlik - Eğitsel rehberlikte amaçlar - Eğitsel rehberliğin önemi ve ilkeleri - Eğitsel rehberlikte öğretmen rolleri - Eğitsel rehberlikte problem alanları
4 Mesleki rehberlik - Mesleki rehberlik alanı ve önemi - Meslek ve kariyer - Kariyer eğitimi ve gelişimi - Meslek seçimini(kariyer gelişimini) etkileyen faktörler - Meslek gelişimi (kariyer gelişimi)ile ilgili kuramlar - Mesleki bilgilendirme işitme-görsel-tartışma
5 Mesleki rehberlik - Meslek seçiminde kullanılan araçlar - Çoklu zeka ve meslek seçimi - Üstün yeteneklilerde meslek seçimi - Meslek( kariyer) danışmanlığı - Türk eğitim sisteminde mesleki yönlendirme ve meslek seçimi süreci işitme-görsel-tartışma
6 Kişisel rehberlik - Bireysel problemlilik ve uyum - Bireysel farklılıklar - Özgüven geliştirme - Benlik saygısı geliştirme - Stresle başa çıkma - Okullarda zararlı alışkanlıklar işitme-görsel-tartışma
7 Bireyi tanıma teknikleri -Bireyi tanımanın önemi - Bireyin bilinmesi gereken yönleri - Nitel tanıma yöntemleri işitme-görsel-tartışma
8 Ara Sınav
9 Bireyi tanıma teknikleri - Nicel tanıma yöntemleri işitme-görsel-tartışma
10 Eğitimde çoklu zeka kuramı - Ç.Z.K.'nın tanımı ve gelişimi - Ç.Z.K.'nın özellikleri - Öğrencilerin zeka alanlarının belirlenmesi işitme-görsel-tartışma
11 Rehberlik ve Özel Eğitim - Özel eğitime muhtaç olma durumu - Okul fobisi - Zihinsel gelişim farklılıkları - Otistik çocuklar - Down sendromlu çocuklar - Hiperaktif çocuklar - Epileptik çocuklar işitme-görsel-tartışma
12 Üstün yetenekli çocuklar - Üstün yetenekli çocukların özellikleri - Üstün yetenekli çocukların belirlenmesi - Üstün yetenekli çocukların belirlenmesi ve eğitimi Öğrenme güçlükleri işitme-görsel-tartışma
13 Rehberlik ve iletişim - İletişim becerilerinin gereği ve önemi - İletişim düzeyleri - Sözel ve sözel olmayan iletişim - İletişim ve empati işitme-görsel-tartışma
14 Rehberlikte örgüt ve personel işitme-görsel-tartışma
15 Okul rehberlik programlarının geliştirilmesi işitme-görsel-tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kepçeoğlu, M. 1988; Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Kadıoğlu Matbaacılık, Ankara
2 Kuzgun, Y. 2004; İlköğretimde Rehberlik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Can, G. 2005; Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Pegem Yayınları, Ankara Kaya, A . 2004; Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Anı Yayınları, Ankara Yeşilyaprak, B. 2002; Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 14 42
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 144