Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 727 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA 727 Adı: MODERNİZM, POSTMODERNİZM VE ROMAN Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞAMİL YEŞİLYURT (yesilyurt@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çağdaş Türk edebiyatının belli başlı özelliklerinin kavranması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ1 Modernizm ve postmodernizmin temel ilkelerini ve uygulanma alanlarını öğrenebilir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 DÖÇ2 Modernizm ve postmodernizmin Batı'daki ve Türk edebiyatındaki algılanışını öğrenebilir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-12 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 DÖÇ 3 Modern ve postmodern çerçevede yazılmış roman ve hikâyeleri inceleyebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-13 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Metin incelemesi, edebiyat kuramları, modernizm, postmodernizm.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler. anlatma, tartışma
2 Modern düşünceye gelene kadar (başlangıcından 1700’lere kadar) Avrupa felsefesi, sosyolojisi ve tarihi. anlatma, tartışma
3 Modern düşünceye gelene kadar (başlangıcından 1700’lere kadar) Avrupa felsefesi, sosyolojisi ve tarihi. anlatma, tartışma
4 Aydınlanma Dönemi’nin Avrupa düşüncesine sosyolojik, felsefi ve ekonomik katkıları. anlatma, tartışma
5 Modernizm’in başlangıç süreci ile (1700’ler) Postmodern süreç arasında (1950’ler) Avrupa hayatındaki felsefi, edebî ve sosyolojik değişimler. anlatma, tartışma
6 Modernizm’in başlangıç süreci ile (1700’ler) Postmodern süreç arasında (1950’ler) Avrupa hayatındaki felsefi, edebî ve sosyolojik değişimler. anlatma, tartışma
7 Birtakım sosyolojik ve edebî hareketlerin (Fransız Devrimi, J. J. Rousseau’nun Yeni Toplum Tezi, Bağımsızlık Bildirgesi, Sanayi İnkılabı…) modernizm ile olan ilişkisi. anlatma, tartışma
8 Ara Sınav
9 Modernizm’in felsefi altyapısı ve Suzi Gablik’in “Has Modernism Failed?” başlıklı yazısından hareketle Modernizm kavramının sorgulanması. Modernizm’in dünya edebiyatına kazandırdığı yeni yönelimler, bakış açıları ve anlatım teknikleri (Önceki dönemde üretilen eserlerle kıyaslanacak.) anlatma, tartışma
10 Modernizm’in felsefi altyapısı ve Suzi Gablik’in “Has Modernism Failed?” başlıklı yazısından hareketle Modernizm kavramının sorgulanması. Modernizm’in dünya edebiyatına kazandırdığı yeni yönelimler, bakış açıları ve anlatım teknikleri (Önceki dönemde üretilen eserlerle kıyaslanacak.) anlatma, tartışma
11 Postmodernizmin doğuşuna zemin hazırlayan felsefi, mimari, tarihi, sosyolojik unsurlar. anlatma, tartışma
12 Modernden postmoderne geçişte devam eden veya değişen faktörler (Sadece edebî değil her alanda). anlatma, tartışma
13 Yeniden üretim mekanizması olarak postmodernizm ve anlatıdaki yapı ögeleri: vaka örgüsü, zaman, mekân, anlatım teknikleri. anlatma, tartışma
14 Yeniden üretim mekanizması olarak postmodernizm ve anlatıdaki yapı ögeleri: vaka örgüsü, zaman, mekân, anlatım teknikleri. anlatma, tartışma
15 Bireysellik/kendilik, postkolonyalizm, ötekileştirme, etnosentrizm, çokseslilik kavramları etrafında modernizm ve postmodernizm mukayesesi. anlatma, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sevim Kantarcıoğlu, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, Akçağ.
2 Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim, 2001.
3 İsmet Emre, Postmodernizm ve Edebiyat, Anı, 2004.
4 Zehra İbşiroğlu, Çağdaş Türk Yazını, Adam, ?
5 Hasan Bülent Kahraman, Türk Şiiri, Modernizm, Şiir, Agora, 2004.
6 Metin Cengiz, Modernleşme ve Modern Türk Şiiri, Telos.
7 Muhsin Macit, Gelenekten Geleceğe, Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Kapı.
8 Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Gündoğan.
9 Yıldız Ecevit, Ben Buradayım, Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, İletişim, 2005.
10 Oğuz Atay’a Armağan, Türk Edebiyatının “Oyun/Bozan”I, İletişim, 2007. (Hz. Handan İnci)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 16 60
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 12 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 12 36
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 210