|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜNİL ÖZLEM AYAYDIN CEBE (gcebe@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk edebiyatında mektup, anı, gezi, biyografi ve otobiyografi gibi kurmaca olmayan edebî türlerle ilgili kavramlara, tanımlara, kuramlara yönelik bilgi, eleştirel değerlendirme ve metin incelemesi becerileri kazandırılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî yapıtların gelişimini eleştirel bir gözle açıklar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri karşılaştırmalı olarak inceler. |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türler ve bunlara dair çalışmalardan seçilmiş birincil ve ikincil kaynaklar ve metinler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, dersin planlanması | beyin fırtınası |
2 | Kurmaca dışı edebî türler: Türler, kuramlar ve tanımlar | okuma, tartışma |
3 | Kurmaca dışı edebî türlerin modern öncesi kökleri I | okuma, tartışma |
4 | Kurmaca dışı edebî türlerin modern öncesi kökleri II | bireysel çalışma |
5 | Tanzimat'tan önce biyografi | Rapor hazırlama ve sunumu |
6 | Tanzimat'tan önce otobiyografi | Rapor hazırlama ve sunumu |
7 | Tanzimat'tan önce seyahatnameler ve sefaretnameler | okuma, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 19. yüzyılda biyografi | okuma, tartışma |
10 | 19. yüzyılda otobiyografi | Rapor hazırlama ve sunumu |
11 | 19. yüzyılda seyahatnameler ve anı yazıları | bireysel çalışma ve rapor hazırlama |
12 | Türk edebiyatında mektup türü | bireysel araştırma |
13 | Mektup türünün kurmaca türlere yansıması | rapor hazırlama ve sunumu |
14 | Sergüzeştnameden romana karakterin gelişimi | okuma, tartışma |
15 | Biyografi ve roman ilişkisi | bireysel çalışma ve rapor hazırlama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Adak, Hülya. “Biyografide Toplumsal Cinsiyet: Ahmet Mithat ya da Bir Osmanlı Erkek Yazarın Kanonlaşması”. Merhaba Ey Muharrir! : Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar. Der. Nükhet Esen ve Erol Köroğlu. | |
2 | Akar, Şevket Kamil ve İrfan Karakoç. “Siyasî Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 2.1 (2004): 383-421. | |
3 | Aksoy, Nazan. Kurgulanmış Benlikler: Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009. | |
4 | Asiltürk, Bâki. “Edebiyatın Kaynağı Olarak Seyahatnameler”. Turkish Studies 4/1 (Kış 2009): 911-95. | |
5 | Başkal, Zekeriya. “Edebiyat ve Tarih Öğretiminde Bir Ortak Metin Olarak Barbaros Hayrettin Paşa’nın Hatıraları”. Ekev Akademi Dergisi 42 (Kış 2010): 215-22. | |
6 | Çeçen, Mehmet Korkut. “Hâlet Bey’in Yazdığı Molla Lütfî Biyografisi”. Kastamonu Eğitim Dergisi 2/17 (Mayıs 2009): 665-76. | |
7 | Çelebioğlu, Sinem. “Türk Edebiyatı’nda Modern Biyografinin Doğuşu”. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2007. | |
8 | Demiryürek, Mehmet. “Biyografi Yazarı Olarak Abdurrahman Şeref Efendi”. Tarih İncelemeleri Dergisi. Cilt 18 (Temmuz 2003): 45-59. | |
9 | Eakin, Paul John. “The Referential Aesthetic of Autobiography”. Studies in the Literary Imagination 23.2 (Güz 1990): 129-44. | |
10 | Emecen, Feridun M. “Tanzimat Kronikleri ve Biyografi”. İslam Araştırmaları Dergisi 3 (2009): 83-90). | |
11 | Fortna, Benjamin C. “Education and Autobiography at the End of the Ottoman Empire”. Die Welt des Islams 41 (Mart 2001): 1-31. | |
12 | Gökalp, Haluk. Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2009. | |
13 | Hunter, J. Paul. “Biography and the Novel”. Modern Language Studies 9/3 (Sonbahar 1979): 68-84. | |
14 | İsen, Mustafa. Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yayınları, 2010. | |
15 | Kafadar, Cemal. Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken. İstanbul: Metis Yayınları, 2010. 39-71. | |
16 | Kurnaz, Şefika. “Emine Semiye ile Nigâr Hanım’ın Mektuplaşmaları”. Turkish Studies 2/4 (Sonbahar 2007): 631-46. | |
17 | Narlı, Mehmet. “Otobiyografi ve Roman / Otobiyografik Roman”. Turkish Studies 4/1 (Kış 2009): 901-09. | |
18 | Oğuz, M. Öcal. “Sözel Belleğin Tarihe Tanıklığı ve Âşıkların İnanılan Biyografileri”. Millî Folklor 87 (2010): 5-12. | |
19 | Öztürk, Banu. “Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü”. TÜBAR 29 (Bahar 2011): 303-17. | |
20 | Öztürk, Nurettin. “XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatında Voltaire ve Rousseau Çevirileri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12 (2 / 2002): 69-79. | |
21 | Preus, J. Samuel. “Secularizing Divination: Spiritual Biography and the Invention of the Novel”. Journal of the American Academy of Religion 59 (Sonbahar 1991): 441-66. | |
22 | Sinding, Michael. “From Fact to Fiction: The Question of Genre in Autobiography and Early First-Person Novel”. SubStance 39 (2010): 107-30. | |
23 | Taşdelen, Vefa. “Biyografi: Ötekine Yolculuk”. Millî Eğitim 172 (Güz 2006): 8-16. | |
24 | Tekcan, Rana. “Sessiz Sedasız Yaşayanlar: Biyografide Kadın”. Kadınlar Dile Düşünce: Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet. Der. Jale Parla ve Sibel Irzık. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009. 145-56. | |
25 | Yazıcı, Nermin. “Türk Edebiyatında Otobiyografi”. Türkbilig 2006/11 (Bahar 2006): 189-217. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 20 | ||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 10 | ||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 15 | ||
5.Rapor | |||
6.Seminer | 20 | ||
7.Performans Ödevi | 15 | ||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 20 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 10 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 5 | 2 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 2 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 3 | 15 |
Sözlü Sınav | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 211 |