Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 649 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)

Kodu: TDA 649 Adı: KURMACA DIŞI EDEBÎ TÜRLER I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜNİL ÖZLEM AYAYDIN CEBE (gcebe@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk edebiyatında mektup, anı, gezi, biyografi ve otobiyografi gibi kurmaca olmayan edebî türlerle ilgili kavramlara, tanımlara, kuramlara yönelik bilgi, eleştirel değerlendirme ve metin incelemesi becerileri kazandırılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri tanımlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî yapıtların gelişimini eleştirel bir gözle açıklar. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türleri karşılaştırmalı olarak inceler. PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk edebiyatında kurmaca dışı edebî türler ve bunlara dair çalışmalardan seçilmiş birincil ve ikincil kaynaklar ve metinler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, dersin planlanması beyin fırtınası
2 Kurmaca dışı edebî türler: Türler, kuramlar ve tanımlar okuma, tartışma
3 Kurmaca dışı edebî türlerin modern öncesi kökleri I okuma, tartışma
4 Kurmaca dışı edebî türlerin modern öncesi kökleri II bireysel çalışma
5 Tanzimat'tan önce biyografi Rapor hazırlama ve sunumu
6 Tanzimat'tan önce otobiyografi Rapor hazırlama ve sunumu
7 Tanzimat'tan önce seyahatnameler ve sefaretnameler okuma, tartışma
8 Ara Sınav
9 19. yüzyılda biyografi okuma, tartışma
10 19. yüzyılda otobiyografi Rapor hazırlama ve sunumu
11 19. yüzyılda seyahatnameler ve anı yazıları bireysel çalışma ve rapor hazırlama
12 Türk edebiyatında mektup türü bireysel araştırma
13 Mektup türünün kurmaca türlere yansıması rapor hazırlama ve sunumu
14 Sergüzeştnameden romana karakterin gelişimi okuma, tartışma
15 Biyografi ve roman ilişkisi bireysel çalışma ve rapor hazırlama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Adak, Hülya. “Biyografide Toplumsal Cinsiyet: Ahmet Mithat ya da Bir Osmanlı Erkek Yazarın Kanonlaşması”. Merhaba Ey Muharrir! : Ahmet Mithat Üzerine Eleştirel Yazılar. Der. Nükhet Esen ve Erol Köroğlu.
2 Akar, Şevket Kamil ve İrfan Karakoç. “Siyasî Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 2.1 (2004): 383-421.
3 Aksoy, Nazan. Kurgulanmış Benlikler: Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009.
4 Asiltürk, Bâki. “Edebiyatın Kaynağı Olarak Seyahatnameler”. Turkish Studies 4/1 (Kış 2009): 911-95.
5 Başkal, Zekeriya. “Edebiyat ve Tarih Öğretiminde Bir Ortak Metin Olarak Barbaros Hayrettin Paşa’nın Hatıraları”. Ekev Akademi Dergisi 42 (Kış 2010): 215-22.
6 Çeçen, Mehmet Korkut. “Hâlet Bey’in Yazdığı Molla Lütfî Biyografisi”. Kastamonu Eğitim Dergisi 2/17 (Mayıs 2009): 665-76.
7 Çelebioğlu, Sinem. “Türk Edebiyatı’nda Modern Biyografinin Doğuşu”. Yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2007.
8 Demiryürek, Mehmet. “Biyografi Yazarı Olarak Abdurrahman Şeref Efendi”. Tarih İncelemeleri Dergisi. Cilt 18 (Temmuz 2003): 45-59.
9 Eakin, Paul John. “The Referential Aesthetic of Autobiography”. Studies in the Literary Imagination 23.2 (Güz 1990): 129-44.
10 Emecen, Feridun M. “Tanzimat Kronikleri ve Biyografi”. İslam Araştırmaları Dergisi 3 (2009): 83-90).
11 Fortna, Benjamin C. “Education and Autobiography at the End of the Ottoman Empire”. Die Welt des Islams 41 (Mart 2001): 1-31.
12 Gökalp, Haluk. Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2009.
13 Hunter, J. Paul. “Biography and the Novel”. Modern Language Studies 9/3 (Sonbahar 1979): 68-84.
14 İsen, Mustafa. Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yayınları, 2010.
15 Kafadar, Cemal. Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken. İstanbul: Metis Yayınları, 2010. 39-71.
16 Kurnaz, Şefika. “Emine Semiye ile Nigâr Hanım’ın Mektuplaşmaları”. Turkish Studies 2/4 (Sonbahar 2007): 631-46.
17 Narlı, Mehmet. “Otobiyografi ve Roman / Otobiyografik Roman”. Turkish Studies 4/1 (Kış 2009): 901-09.
18 Oğuz, M. Öcal. “Sözel Belleğin Tarihe Tanıklığı ve Âşıkların İnanılan Biyografileri”. Millî Folklor 87 (2010): 5-12.
19 Öztürk, Banu. “Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü”. TÜBAR 29 (Bahar 2011): 303-17.
20 Öztürk, Nurettin. “XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatında Voltaire ve Rousseau Çevirileri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12 (2 / 2002): 69-79.
21 Preus, J. Samuel. “Secularizing Divination: Spiritual Biography and the Invention of the Novel”. Journal of the American Academy of Religion 59 (Sonbahar 1991): 441-66.
22 Sinding, Michael. “From Fact to Fiction: The Question of Genre in Autobiography and Early First-Person Novel”. SubStance 39 (2010): 107-30.
23 Taşdelen, Vefa. “Biyografi: Ötekine Yolculuk”. Millî Eğitim 172 (Güz 2006): 8-16.
24 Tekcan, Rana. “Sessiz Sedasız Yaşayanlar: Biyografide Kadın”. Kadınlar Dile Düşünce: Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet. Der. Jale Parla ve Sibel Irzık. İstanbul: İletişim Yayınları, 2009. 145-56.
25 Yazıcı, Nermin. “Türk Edebiyatında Otobiyografi”. Türkbilig 2006/11 (Bahar 2006): 189-217.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 10
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 15
5.Rapor
6.Seminer 20
7.Performans Ödevi 15
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 20

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 10 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 5 2 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 2 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 3 15
Sözlü Sınav 5 1 5
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 3 15
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 211