|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZÜLFİKAR DURMUŞ (zulfikardurmus@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Tefsir Usulü ve Tarihi’ne ait kavram, konu ve kaynakları kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | 1) Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi’nin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. |
PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. |
PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. |
PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûn’un Kur’an’ı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tefsir Usulü’ne ait kavram, konu ve kaynaklar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi kavramlarına, konularına ve kaynaklarına giriş | Anlatma Yöntemi |
2 | Kur´an Tarihi: Vahyin mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | Anlatma Yöntemi |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri | Anlatma Yöntemi |
4 | Kur´an´ın yazıya geçirilmesi, derlenmesi, çoğaltılması, harekelenmesi, noktalanması, okunuşu ve yedi harf meselesi | Anlatma Yöntemi |
5 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; ulûmu´l-Kur´an kavramı ve tefsir usulü ile ilişkisi | Anlatma Yöntemi |
6 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh | Anlatma Yöntemi |
7 | Muhkem ve Müteşabih | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mukattaa harfleri; Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an | Anlatma Yöntemi |
10 | Kur´an´ın üslubu; Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an | Anlatma Yöntemi |
11 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz | Anlatma Yöntemi |
12 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | Anlatma Yöntemi |
13 | Tefsir Tarihi: Hz. Peygamber´in (s.a.s.) Kur´an´ı tefsir | Anlatma Yöntemi |
14 | Sahabe ve Tabiûn döneminde tefsir; Tefsirin tedvini | Anlatma Yöntemi |
15 | Nakil ve içtihad açısından tefsir: Rivayet ve dirayet tefsiri; örnekleri | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | MUHSİN DEMİRCİ, TEFSİR USULÜ | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 5 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 4 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |