|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ADEM ÇATAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bilimsel bir alan olarak tasavvufun yapısı, ana kavramları, kaynakları ile zühd, tasavvuf ve tarikatlar dönemleri ve tasavvufun mesellerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini anlatır. Tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını dar ve geniş anlamda tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tasavvuf kavramlarını, sufi uygulamalarını ve tasavvuf döneminde ortaya çıkan tasavvuf anlayışlarını yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi, kaynak eserleri, kavramları ve diğer ilimlerle münasebeti, Zühd, Tasavvuf Dönemi ve Tarikatlar dönemi ve tasavvufun meseleleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mistisizm ve Tasavvuf; Tasavvuf tanımı, konusu, gayesi ve özellikleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
2 | Tasavvufun kaynağı: Kitap ve Sünnet; Tasavvufun kaynak eserleri (Klasikler) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
3 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebeti; Tasavvufun sosyal ilimlerle ve güzel sanatlarla münasebeti | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
4 | Zühd Dönemi ve Zühd Mektepleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
5 | Tasavvuf Dönemi ve Tasavvuf Mektepleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
6 | Tasavvuf kavramları (tahalluk); Tasavvuf kavramları (tahakkuk) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
7 | Tarikatlar Dönemi ve Tarikatların sosyal fonksiyonları | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tarikat Kurumları, tekkelerde eğitim, fütüvvet ve âhilik teşkilatı | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
10 | Bayramiyye, Bedeviyye, Bektaşiyye, Çiştiyye | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
11 | 10 Halvetiyye, Kâdiriyye, Mevleviyye, Nakşbendiyye | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
12 | Varlık ve Mertebeleri; Marifet (Bilgi) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
13 | İnsan ve İnsan-ı Kâmil; Râbıta | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
14 | Rüya, İstiğâse, İstimdâd, Tevessül, Keramet, İcazet, Silsile | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Öztürk, Y. N. (1979): Kuran-ı Kerim ve Sünnete Göre Tasavvuf. | |
2 | Eraydın, S. (1981): Tasavvuf ve Tarikatlar | |
3 | Kara, M. (1983): Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 85 |