|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ADEM ÇATAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bilimsel bir alan olarak tasavvufun yapısı, ana kavramları, kaynakları ile zühd, tasavvuf ve tarikatlar dönemleri ve tasavvufun mesellerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini anlatır. Tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını dar ve geniş anlamda tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Tasavvuf kavramlarını, sufi uygulamalarını ve tasavvuf döneminde ortaya çıkan tasavvuf anlayışlarını yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. |
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi, kaynak eserleri, kavramları ve diğer ilimlerle münasebeti, Zühd, Tasavvuf Dönemi ve Tarikatlar dönemi ve tasavvufun meseleleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mistisizm ve Tasavvuf; Tasavvuf tanımı, konusu, gayesi ve özellikleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 2 | Tasavvufun kaynağı: Kitap ve Sünnet; Tasavvufun kaynak eserleri (Klasikler) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 3 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebeti; Tasavvufun sosyal ilimlerle ve güzel sanatlarla münasebeti | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 4 | Zühd Dönemi ve Zühd Mektepleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 5 | Tasavvuf Dönemi ve Tasavvuf Mektepleri | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 6 | Tasavvuf kavramları (tahalluk); Tasavvuf kavramları (tahakkuk) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 7 | Tarikatlar Dönemi ve Tarikatların sosyal fonksiyonları | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tarikat Kurumları, tekkelerde eğitim, fütüvvet ve âhilik teşkilatı | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 10 | Bayramiyye, Bedeviyye, Bektaşiyye, Çiştiyye | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 11 | 10 Halvetiyye, Kâdiriyye, Mevleviyye, Nakşbendiyye | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 12 | Varlık ve Mertebeleri; Marifet (Bilgi) | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 13 | İnsan ve İnsan-ı Kâmil; Râbıta | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 14 | Rüya, İstiğâse, İstimdâd, Tevessül, Keramet, İcazet, Silsile | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 15 | Genel Değerlendirme | Anlatma Yöntemi-Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Öztürk, Y. N. (1979): Kuran-ı Kerim ve Sünnete Göre Tasavvuf. | |
| 2 | Eraydın, S. (1981): Tasavvuf ve Tarikatlar | |
| 3 | Kara, M. (1983): Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 85 | ||