Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / DKA303 - DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: DKA303 Adı: KURAN OKUMA BİLGİ VE BECERİSİ V Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı kişinin; hem bireysel ibadetlerini kendi başına sağlıklı biçimde yerine getirebilecek seviyede ve hem de başkalarına öncülük ve rehberlik yapabilecek düzeyde, kurallarına uygun tarzda yüzünden ve ezbere güzel Kur'an okumasını temin etmeye yönelik teorik ve pratik kıraat/tilavet bilgilerini kazanmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kur'an-ı Kerim'i, harflerinin mahreçlerine ve tecvid kurallarına göre yüzünden okuyabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Belirlenen sure ve ayetleri ezberden okuyabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Kur'an'ı doğru okumayı sağlayan tecvidi, teorik olarak anlatabilir ve uygulayabilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Ezberletilen bölümlerin anlamlarını söyleyebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 Kur’an öğretme yöntem ve tekniklerini bilebilir. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-6 Asım kıraatıyla birlikte diğer kıraatları genel olarak tanıma PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
PÇ-3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlükleri ile ilgili bilgi sahibidir
PÇ-4 Yeterli düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Pratik düzeyde harflerin mahrec ve sıfatlarına uygun bir şekilde ve “talim usûlü” çerçevesinde, müfredatta belirlenen sureleri ezbere ve yine belirtilmiş cüzleri yüzüne okuma, ilgili sayfaların mealleri, tecvid kaynaklarının tanıtımı ve teorik-uygulamalı tecvid bilgisinin kazandırılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bakara Sûresi 183-186. Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
2 Bakara Sûresi 197-202. Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
3 Âl-i Imrân Sûresi: 130-143. Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
4 A’râf Sûresi,156-158. Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
5 Hacc Sûresi: 34-38 Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
6 Neml Sûresi 89-93 Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
7 Şûrâ Sûresi: 30-43 Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Cuma Sûresi: 9-11 Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
10 İmale, Teshil ve İhtilas Kuralları Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
11 Vakf, Vasıl ve İbtida Kuralları Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
12 15. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
13 16. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
14 17. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
15 18. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kur'ân-ı Kerîm
2 Şeyh Abdurrahman Karabaşî(904/1498),Karabaş Tecvidi,İstanbul-1323.
3 İsmail Karaçam,Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri,İstanbul-1980
4 Abdurrahman Çetin,Kur'an Okuma Esasları,Bursa-2015
5 Sıtkı Gülle,Açıklamalı Örnekleriyle Tecvid İlmi,İstanbul,2005
6 Rahim Tuğral,Anahatlarıyla Kur'ân Tecvidi,İzmir-2009.
7 Ahmed Madazlı,Tecvid İlmi,Kayseri-1994
8 Yavuz Fırat,Kur'an Tilavetinin Kuralları,Kayseri-2014
9 Abdullah Benli,Hafs Rivayetiyle Asım Kıraatinin Tecvid Kuralları,Kayseri-2015
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 8 5 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 8 40
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 14 70
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150