Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / DKA406 - DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: DKA406 Adı: İSLAMDA SANAT VE ESTETİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü DİN KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SAVAŞ MARAŞLI (savasmarasli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sanat ve estetik kavramı, sanat ve din, sanat ve eğitim gibi konuların yanısıra, Türk ve İslam kültür çevresine ait dinî, sivil ve askerî yapıların plân, strüktür, tezyinat ve üslûp özellikleri, mimariye bağlı yan sanat dallırı, kitap sanatları, dokuma ve benzeri el sanatları, kullanılan malzeme ve teknikler de göz ‎önünde bulundurularak incelenip, çağdaş etkileşimleriyle birlikte ele alınacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sanat Mirasının Korunmasının Önemini Kavramak. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Klasik Türk Kitap Sanatlarının Estetik Özelliklerini İncelemek. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Selçuklulardan Günümüze Türk Mimarisinin Gelişim Seyrini Tanımak ve Anlamak. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Doğu ve Batı Sanatlarının Gelişim Süreçleri Hakkında Genel Bilgi Sahibi Olmak. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sanat Tarihi İle ilgili Önemli Bazı Terimler Hakıında Bilgi Edinmek. PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk ve İslam kültür ve sanatına ait özellikler mimariye bağlı yan sanat dallırı, kitap sanatları, dokuma ve benzeri el sanatları, kullanılan malzeme ve teknikler de göz ‎önünde bulundurularak incelenip, çağdaş yansımalarıyla ele alınması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri. Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 Emevi ve Abbasiler devri sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 Büyük Selçuklu Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 Anadolu Selçuklu Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Osmanlı Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 Osmanlı Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 Hat Sanatı Tarihi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 Cilt Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 Tezhib Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 Minyatür Sanatı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 İslam Sanatı’nda “Güzellik” anlayışı. Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 6 30
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 141