Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 107 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 107 Adı: TÜRK DİLİ TARİHİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DOĞAN ÇOLAK (dcolak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk dilinin tarih içindeki yerini belirlemek, Türk dilinin en eski dönemleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk dilinin tarihi dönemleri ile çağdaş Türk lehçeleri arasında ses ve şekil bilgisi karşılaştırması yapabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkçenin dünya dilleri içindeki yerini belirleyebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk dilinin tarih içindeki yerini belirleyebilir. PÇ-1 Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir.
PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk dilinin en eski dönemleri ve bu dönemlerine ait eserler hakkında genel bilgiler edinebilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türkçenin güncel meselelerini tarihî kökenleri ile bilir ve çözüm yolları üzerinde aktif uygulayıcı olabilir. PÇ-1 Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil tarihi çalışmalarında yöntemler ve kaynaklar; dil-tarih ilişkisi, Türk dili tarihi çalışmalarında karşılaşılan sorunlar; dilin sosyalleştirme, anlaşma-iletişim, kültür taşıma işlevleri; dilde tabakalaşma; dillerin sınıflandırılması; Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri; tarihî tasnif denemeleri, Türkçenin tarihî devirleri, Türk dilinin bu devirler itibarıyla gösterdiği değişme ve gelişmeler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil nedir? Dil teorileri Anlatma yöntemi
2 Türk diline genel bir bakış Anlatma yöntemi
3 Türk dilinin tarihi dönemleri: Eski Türkçe dönemi Anlatma yöntemi
4 Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinler Anlatma yöntemi
5 Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinlerin bulunuşu ve okunuşu Anlatma yöntemi
6 Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinler üzerindeki çalışmalar Anlatma yöntemi
7 Dil özellikleri bakımından Eski Türkçe Anlatma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Eski Türkçe-Türkiye Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
10 Eski Türkçe-Saha Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
11 Eski Türkçe-Kazak Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
12 Eski Türkçe-Kırgız Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
13 Eski Türkçe-Özbek Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
14 Eski Türkçe-Azerbaycan Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
15 Eski Türkçe-Türkmen Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AKAR, Ali, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay., İstanbul 2005.
2 ERCİLASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
3 CAFEROĞLU, Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul 1984.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120