Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Türkçenin dünya dilleri içindeki yerini belirleyebilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Türk dilinin tarih içindeki yerini belirleyebilir. |
PÇ-1 Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Türk dilinin en eski dönemleri ve bu dönemlerine ait eserler hakkında genel bilgiler edinebilir. |
PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Türkçenin güncel meselelerini tarihî kökenleri ile bilir ve çözüm yolları üzerinde aktif uygulayıcı olabilir. |
PÇ-1 Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir. PÇ-13 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dil tarihi çalışmalarında yöntemler ve kaynaklar; dil-tarih ilişkisi, Türk dili tarihi çalışmalarında karşılaşılan sorunlar; dilin sosyalleştirme, anlaşma-iletişim, kültür taşıma işlevleri; dilde tabakalaşma; dillerin sınıflandırılması; Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri; tarihî tasnif denemeleri, Türkçenin tarihî devirleri, Türk dilinin bu devirler itibarıyla gösterdiği değişme ve gelişmeler. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dil nedir? Dil teorileri |
Anlatma yöntemi |
2 |
Türk diline genel bir bakış |
Anlatma yöntemi |
3 |
Türk dilinin tarihi dönemleri: Eski Türkçe dönemi |
Anlatma yöntemi |
4 |
Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinler |
Anlatma yöntemi |
5 |
Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinlerin bulunuşu ve okunuşu |
Anlatma yöntemi |
6 |
Eski Türkçe dönemine ait yazılı metinler üzerindeki çalışmalar |
Anlatma yöntemi |
7 |
Dil özellikleri bakımından Eski Türkçe |
Anlatma yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Eski Türkçe-Türkiye Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi |
10 |
Eski Türkçe-Saha Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
11 |
Eski Türkçe-Kazak Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi |
12 |
Eski Türkçe-Kırgız Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi |
13 |
Eski Türkçe-Özbek Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi |
14 |
Eski Türkçe-Azerbaycan Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi |
15 |
Eski Türkçe-Türkmen Türkçesi ilişkisi |
Anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
AKAR, Ali, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay., İstanbul 2005. |
2 |
ERCİLASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları, Ankara 2004. |
3 |
CAFEROĞLU, Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul 1984. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |