|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET ÇERİBAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türkçenin Kuzey-Batı grubundan Kırgız Türkçesi ve ses bilgisi hakkında, örnek metinlerle destekli olarak verilecek genel bilgiler aracılığıyla, öğrencilerin dilimizin kolları arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri tanımasını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenecek |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kırgız Türkçesinin oluşumu, gelişme evreleri ve kullanıldığı coğrafi alanı açıklayabilir. |
PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kırgız Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel fonetik farkları açıklayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kırgız edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup, anlayabilir. |
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders Kırgız Türkçesinin yazı ve ses bilgisini verir, yazı dilinin temel gramer yapılarını ve söz varlığını da kapsar. Öğrencinin okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerinin gelişmesine yoğunlaşır. Programa alınan çağdaş metinlerden ve Kırgız sesli ve görsel yayınlarından örnekler sunar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kırgız Türkleri. Kırgızistan’ın coğrafik konumu, devlet yapısı, nüfusu, etnik yapısı, Kırgızların sayısı ve yaşadığı bölgeler, Kırgızların ortaya çıkış tarihi, Kırgız adının anlamı | Ders anlatımı, soru-cevap |
2 | Kırgız Türkçesi. Kırgız Türklerinin kullandıkları alfabeler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
3 | Kırgız Türkçesi alfabesi ve imlâ; Kırgızca selamlaşma, vedalaşma, teşekkür etme ve rica etme sözleri | Ders anlatımı, soru-cevap |
4 | Ses Bilgisi. Ünlülerle ilgili bazı bilgiler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
5 | Ünsüzlerle ilgili özellikler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
6 | Ses olayları. a) Tarih İçindeki Düzenli Ses Olayları; | Ders anlatımı, soru-cevap |
7 | b) Dil içindeki düzenli ses olayları | Ders anlatımı, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | c) Sözlü dildeki ses olayları | Ders anlatımı, soru-cevap |
10 | Ses Uyumları. Ünlü Uyumları. Ünlü değişmeleri; | Ders anlatımı, soru-cevap |
11 | Ünlü yuvarlaklaşması, ünlü daralması, ünlü genişlemesi; Ünlü düşmesi, Ünlü türemesi | Ders anlatımı, soru-cevap |
12 | Ünsüz uyumu. Ünsüz değişmeleri; tonlulaşma, süreklileşme | Ders anlatımı, soru-cevap |
13 | Tonsuzluk, süreksizlik; akıcı ünsüzler arasındaki değişmeler. | Ders anlatımı, soru-cevap |
14 | genel değerlendirme | soru-cevap |
15 | genel değerlendirme | soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | KIRGIZ TÜRKÇESİ GRAMERİ | |
2 | BURAN, Ahmet, ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
3 | ERCİLASUN A. B., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007. | |
4 | ERCİLASUN, A. B. vd., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara, 1991. | |
5 | ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, TDK, Ankara, 1998. | |
6 | KASAPOĞLU, ÇENGEL Hülya, Kırgız Türkçesi Grameri Ses ve Şekil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2005. | |
7 | Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 6 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |