Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 108 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 108 Adı: TÜRK DİLİ TARİHİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DOĞAN ÇOLAK (dcolak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk dilinin tarihî seyrini ve gelişme çizgisini belirlemek; Karahanlılardan bugüne uzanan dönemler hakkında öğrencileri bilgilendirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk dilinin gelişme çizgisini izleyebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Karahanlılardan bugüne uzanan dil dönemleri ve bu dönemlere ait eserler hakkında genel bilgiler edinebilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Karahanlılar, Kuzey-doğu Türkleri ve Batı Türklerine ait eserler; dönemlerin dil özellikleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Orta Türkçeye genel bir bakış Anlatma yöntemi, İnceleme
2 Orta Türkçe dönemi ait yazılı metinler-1 Anlatma yöntemi
3 Orta Türkçe dönemine ait yazılı metinler-2 Anlatma yöntemi, İnceleme
4 Orta Türkçe dönemine ait yazılı metinlerin bulunuşu ve okunuşu Anlatma yöntemi
5 Orta Türkçe dönemine ait yazılı metinler üzerindeki çalışmalar Anlatma yöntemi, İnceleme
6 Dil özellikleri bakımından Orta Türkçe-1 Anlatma yöntemi
7 Dil özellikleri bakımından Orta Türkçe-2 Anlatma yöntemi, İnceleme
8 Ara Sınav
9 Orta Türkçe-Türkiye Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
10 Orta Türkçe-Saha Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, İnceleme
11 Orta Türkçe-Kazak Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
12 Orta Türkçe-Kırgız Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, İnceleme
13 Orta Türkçe-Özbek Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi
14 Orta Türkçe-Azerbaycan Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, İnceleme
15 Orta Türkçe-Türkmen Türkçesi ilişkisi Anlatma yöntemi, Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AKAR, Ali, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay., İstanbul, 2005.
2 ERCİLASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
3 CAFEROĞLU, Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1984.
4 TEKİN, Tekin, ÖLMEZ Mehmet, Türk Dilleri/ Giriş-I, İstanbul, 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0 0 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120