Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 250 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 250 Adı: KIRGIZ TÜRKÇESİ II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET ÇERİBAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Azerbaycan Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler Kuzey-Batı Türk Lehçelerinin başlıca şekilbilgisel özelliklerini tanıyabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kırgız Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki temel şekilsel farkları açıklayabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kırgız edebiyatının Kiril alfabesi ile yazılmış manzum ve mensur eserlerini okuyup, anlayabilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir.
PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kuzey-Batı alanlarına ait verileri bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste Kırgızcanın şekil bilgisi üzerinde durulacak. Kırgızcada ek/kök siteminin nasıl olduğu anlatılacak, yapım ve çekim eklerinin durumu ele alınacak. Gerektiğinde bu kelime kökü ve eklerin tarihi dönemde ve günümüz Türk lehçelerinde nasıl olduğuna değinilip karşılaştırmalı yaklaşımla öğrencinin bu lehçenin kelime imkânlarını çok iyi bir şekilde kavramasına yardımcı olunacak. Kırgız Türkçesinin kelime bilgisi, ek/kök sitemi metinler üzerinde yapılacak alıştırmalarla iyice pekiştirilmeye çalışılacak. Ses ve yapı bilgisinden edinilen tecrübelerden faydalanarak Kırgız edebiyatında isim yapmış yazar ve şairlerin eserlerinden örnek parçalar aktarılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kırgız Türkçesinde şekil bilgisi ile ilgili temel kavramlar Ders anlatımı, soru-cevap
2 Kırgız Türkçesinde kelime türleri, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
3 Kırgız Türkçesinde isim, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
4 Çekim Ekleri, İsim Çekim Ekleri Ders anlatımı, soru-cevap
5 İyelik kategorisi, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
6 Hal kategorisi, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
7 Yapım ekleri, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Kırgız Türkçesinde Fiil: zaman kategorisi, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
10 Şekil ve Zaman Ekleri Bildirme Kipleri Ders anlatımı, soru-cevap
11 Geçmiş Zaman, Şimdiki Zaman Ders anlatımı, soru-cevap
12 Gelecek Zaman, Geniş Zaman Ders anlatımı, soru-cevap
13 Kırgız Türkçesinde kip ve görünüş, uygulamalar Ders anlatımı, soru-cevap
14 Tasarlama Kipleri, Emir-İstek Kipi, Şart, Gereklilik Ders anlatımı, soru-cevap
15 Birleşik Çekimler, Hikâye, Rivayet Ders anlatımı, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BURAN, Ahmet, ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2007.
2 ERCİLASUN A. B., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007.
3 ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, TDK, Ankara, 1998.
4 KASAPOĞLU-ÇENGEL, Hülya, Kırgız Türkçesi Grameri Ses ve Şekil Bilgisi, Akçağ yayınları, Ankara, 2005.
5 ERCİLASUN Ahmet Bican vd., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, KB Yayınları, Ankara 1991.
6 Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü.
7 ERCİLASUN, Ahmet, B., Örnekleriyle Bugünkü Türk Alfabeleri, T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara 1996.
8 Kırgız Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri).
9 Kırgız Türkçesinden çağdaş metin örnekleri (gazeteler, dergiler, CD ses kayıtları, filmler, internetten günlük yazılı haber metinleri).
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 2 6 12
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90