Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ADEAE 206 - ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ADEAE 206 Adı: DİLBİLİMİ 2 Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri DİLBİLİMİ 1,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BİLAL ÜSTÜN (bustun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BİLAL ÜSTÜN,
Öğretim Dili Almanca
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dilbilim ve diğer sosyal bilimlerin kesişme alanlarını (edim bilim, söylem çözümlemesi, toplum dilbilim, ruh dilbilim) açıklamak, insan beyninin çalışma prensiplerini, dili işleme ve üretme süreçlerini betimlemek ve açıklamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil olgusunu tanımlar, dilin bileşenlerini açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-6 Türkçe ve Almanca temel dil becerilerini ve dil bilgisi kurallarını etkili bir şekilde kullanır ve hedef kitleye uygun öğretim planı seçerek uygulamalarda bulunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dilbilimin ortak çalıştığı diğer çalışma alanlarını tanımlayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Edim bilim çalışma alanı, temel sayıtlı ve sorularını tanımlayabilir ve açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-18 Alanında karşılaştığı sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dilbilim disiplinin çalışma yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dilbilim disiplinin temel sorunları ve sorunlarını açıklayabilir. PÇ-4 Teorik ve uygulamalı dilbilim kavramlarını ve ilkelerini ve birinci ve ikinci dil edinimi teorilerini açıklar, bu teorilerin yabancı dil öğretimi teorileri ve uygulamalarıyla bağlantısını kurar.
PÇ-18 Alanında karşılaştığı sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı ana dil ve yabancı dil analizleri; dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; biçimbilgisi: bağımlı ve bağımsız biçimbirim, karmalar, çekim ve türetim biçimbirimleri, biçimbirimsel analiz, biçimbilgisel dil tiplendirmesi, sözcüklerin hiyerarşik iç yapılarının incelemesi, biçimbilimsel sesbilim değişkenliği; sözdizimi: sözcük ulamları, öbek, tümcecik, tümce yapıları, dönüşümlü üretimsel dil bilgisi, yönetim ve bağlama, minimalist program, üye yapısı, rol; edimbilim: gösterim, sezdirim, konuşma ilkeleri, sözeylem ve incelik; toplumdilbilim; ağız, kesit, biçem; söylem: metinsellik ölçütleri, bağlaşıklık ögeleri, söylem bağlantıları, işlevler, söylem durumu, kurumsal söylem.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin amaçları ve içerik özeti Anlatım, tartışma
2 Dil ve dilin bileşenleri: tekrar Anlatım, tartışma
3 Anlambilim ve ilgili çalışma alanları Anlatım, tartışma
4 Edimbilim Anlatım, tartışma
5 İletişim ve edimbilim Anlatım, tartışma
6 Söylem çözümlemesi Anlatım, tartışma
7 Söylem çözümlemesi uygulamaları Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Söylem çözümlemesi uygulamaları Anlatım, tartışma
10 Ruh dilbilimin çalışma alanları, temel soruları ve sayıltıları Anlatım, tartışma
11 Dil ve insan beyni; nöropsikoloji Anlatım, tartışma
12 İnsan dili işleme süreci, beyin, us ve dil Anlatım, tartışma
13 Dil ve toplum Anlatım, tartışma
14 Dil ve kültür Anlatım, tartışma
15 Sınav öncesi tekrar Anlatım, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Doval, I. (1997). Volmert, Johannes (Hrsg.): Grundkurs Sprachwissenschaft: Eine Einführung in die Sprachwissenschaft für Lehramtsstudiengänge. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 24(2-3), 435-439.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1.Aksan, Doğan.(1990) Her yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, 3. Baskı, Ankara: TDK Yayınları ( Bu eser toplam 3 cilttir). 2. Kıran, Zeynel; Kıran, Ayşe Eziler. (2013) Dilbilime Giriş, Ankara (4.Baskı), Seçkin Yayınları. 3. Huber, Emel (2013) Dilbilime Giriş, İstanbul: Yabancıdil Yayınları. 4. Vardar,Berke (1988) Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Kitabevi. 5.Vardar, Berke (2001) Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual. 6.Üçok, Necip (2004) Genel Dilbilim (Lengüistik), İstanbul: Multilingual. 7. Perrot, Jean (2006) Dilbilim,(Türkçeye Çeviren: Işık Ergüden) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. 8. Saim, Ali Dilemre (1939) Genel Dil Bilgisi, İstanbul: Maarif Vekaleti. 9. Meibauer, Jörg (2007) Einführung in die germanistische Linguistik, (2. Auflage) Stuttgart-Weimar: J.B. Metzler Verlag. 10.Gross, Harro (1998) Einführung in die germanistische Linguistik, (3.Auflage) München: iudicium Verlag. 11.Pelz, Heidrun (2013). Linguistik, (11.Auflage) Hamburg: Hoffmann und Campe Verlag. 12.Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. (2004) Studienbuch Linguistik, Tübingen: Niemeyer Verlag. 13. Ulrich, Winfried (2002) Linguistische Grundbegriffe, (5.Auflage) Stuttgart: Begrüder Borntraeger Verlag.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 80