Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 104 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 104 Adı: FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİKRİYE ALKIM ARI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, insan davranışlarını oluşturan fizyolojik mekanizmalara ve bu mekanizmaların etkinliğinin kontrolüne yönelik vizyon ve bilgi birikimi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 güdü, dürtü ve içgüdü gibi kavramları psikofizyolojik irdeler PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Otonom sinir sisteminin davranışlarımız için rolünü bilir. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Limbik sistemin (özellikle Hipotalamusun) önemini kavrar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Diğer psikoloji alanları ile bunların fizyolojik arka planı arasındaki ilişkileri karşılaştırabilir, açıklayabilir. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Davranışların biyolojik temelini açıklayabilir. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fizyolojik psikolojide temel kavramlar ve bu alanın ilişkili olduğu bilim dalları ile araştırma yöntemleri, organizmanın sinir sistemi ve davranış biyolojisi arasındaki ilişkisi, davranış mekanizmaları ve etkinliğinin kontrolü.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri, zihin-beden ve fizyoloji-psikoloji İlişkisi Anlatım, soru cevap
2 Doğal seçilim ve büyük beyinlerin evrimi Anlatım, beyin fırtınası, soru cevap
3 Genetik, epigenetik ve davranış Anlatım, tartışma
4 Sinir sistemi hücreleri Anlatım, kavram haritası
5 Nöronal sinyalleme Anlatım, soru cevap
6 Sinaptik iletim ve entegresyon Anlatım, tartışma
7 Sinir sistemi organizasyonu Anlatım, kavram haritası
8 Ara Sınav
9 Sinir sistemi organizasyonu, beyin bölümleri ve işlevleri Anlatım, kavram haritası
10 İnsan beyin gelişimi ve nöroplastisite öğrenme ilişkisi Anlatım, kavram haritası
11 Nörotransmitterler, nöromodulatörler ve davranışa etkileri Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası
12 Bellek, öğrenme ve nöroplastisite Anlatım, tartışma
13 Stres fizyolojisi ve duyguların nörobiyolojisi Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
14 Uyku, biyolojik ritimler Anlatım, tartışma
15 Genel Özet Soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Torun, Yazıhan, N. (Ed). (2021). Fizyolojik Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2 Carlson, N. R. (2018). Fizyolojik Psikoloji-Davranışın Nörolojik Temelleri. Çeviri. Ed: Şahin, M. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3 Barnes, J., (2014). Temel Biyolojik Psikoloji. Çeviri. Ed: Altındağ, A. Erdoğan, S. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları, öğretim üyesi notları.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120