|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, insan davranışlarını oluşturan fizyolojik mekanizmalara ve bu mekanizmaların etkinliğinin kontrolüne yönelik vizyon ve bilgi birikimi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | güdü, dürtü ve içgüdü gibi kavramları psikofizyolojik irdeler |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Otonom sinir sisteminin davranışlarımız için rolünü bilir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Limbik sistemin (özellikle Hipotalamusun) önemini kavrar. |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Diğer psikoloji alanları ile bunların fizyolojik arka planı arasındaki ilişkileri karşılaştırabilir, açıklayabilir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Davranışların biyolojik temelini açıklayabilir. |
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Fizyolojik psikolojide temel kavramlar ve bu alanın ilişkili olduğu bilim dalları ile araştırma yöntemleri, organizmanın sinir sistemi ve davranış biyolojisi arasındaki ilişkisi, davranış mekanizmaları ve etkinliğinin kontrolü. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri, zihin-beden ve fizyoloji-psikoloji İlişkisi | Anlatım, soru cevap |
2 | Doğal seçilim ve büyük beyinlerin evrimi | Anlatım, beyin fırtınası, soru cevap |
3 | Genetik, epigenetik ve davranış | Anlatım, tartışma |
4 | Sinir sistemi hücreleri | Anlatım, kavram haritası |
5 | Nöronal sinyalleme | Anlatım, soru cevap |
6 | Sinaptik iletim ve entegresyon | Anlatım, tartışma |
7 | Sinir sistemi organizasyonu | Anlatım, kavram haritası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sinir sistemi organizasyonu, beyin bölümleri ve işlevleri | Anlatım, kavram haritası |
10 | İnsan beyin gelişimi ve nöroplastisite öğrenme ilişkisi | Anlatım, kavram haritası |
11 | Nörotransmitterler, nöromodulatörler ve davranışa etkileri | Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası |
12 | Bellek, öğrenme ve nöroplastisite | Anlatım, tartışma |
13 | Stres fizyolojisi ve duyguların nörobiyolojisi | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
14 | Uyku, biyolojik ritimler | Anlatım, tartışma |
15 | Genel Özet | Soru cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Torun, Yazıhan, N. (Ed). (2021). Fizyolojik Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
2 | Carlson, N. R. (2018). Fizyolojik Psikoloji-Davranışın Nörolojik Temelleri. Çeviri. Ed: Şahin, M. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
3 | Barnes, J., (2014). Temel Biyolojik Psikoloji. Çeviri. Ed: Altındağ, A. Erdoğan, S. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, öğretim üyesi notları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 13 | 26 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |