|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, insan davranışlarını oluşturan fizyolojik mekanizmalara ve bu mekanizmaların etkinliğinin kontrolüne yönelik vizyon ve bilgi birikimi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | güdü, dürtü ve içgüdü gibi kavramları psikofizyolojik irdeler |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Otonom sinir sisteminin davranışlarımız için rolünü bilir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Limbik sistemin (özellikle Hipotalamusun) önemini kavrar. |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Diğer psikoloji alanları ile bunların fizyolojik arka planı arasındaki ilişkileri karşılaştırabilir, açıklayabilir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Davranışların biyolojik temelini açıklayabilir. |
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. PÇ-22 Sosyal bilimlerin farklı alanları (sosyoloji, psikoloji, antropoloji, felsefe vb.) ile kendi alanı arasında ilişki kurar PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Fizyolojik psikolojide temel kavramlar ve bu alanın ilişkili olduğu bilim dalları ile araştırma yöntemleri, organizmanın sinir sistemi ve davranış biyolojisi arasındaki ilişkisi, davranış mekanizmaları ve etkinliğinin kontrolü. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri, zihin-beden ve fizyoloji-psikoloji İlişkisi | Anlatım, soru cevap |
| 2 | Doğal seçilim ve büyük beyinlerin evrimi | Anlatım, beyin fırtınası, soru cevap |
| 3 | Genetik, epigenetik ve davranış | Anlatım, tartışma |
| 4 | Sinir sistemi hücreleri | Anlatım, kavram haritası |
| 5 | Nöronal sinyalleme | Anlatım, soru cevap |
| 6 | Sinaptik iletim ve entegresyon | Anlatım, tartışma |
| 7 | Sinir sistemi organizasyonu | Anlatım, kavram haritası |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sinir sistemi organizasyonu, beyin bölümleri ve işlevleri | Anlatım, kavram haritası |
| 10 | İnsan beyin gelişimi ve nöroplastisite öğrenme ilişkisi | Anlatım, kavram haritası |
| 11 | Nörotransmitterler, nöromodulatörler ve davranışa etkileri | Anlatım, soru cevap, beyin fırtınası |
| 12 | Bellek, öğrenme ve nöroplastisite | Anlatım, tartışma |
| 13 | Stres fizyolojisi ve duyguların nörobiyolojisi | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
| 14 | Uyku, biyolojik ritimler | Anlatım, tartışma |
| 15 | Genel Özet | Soru cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Torun, Yazıhan, N. (Ed). (2021). Fizyolojik Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 2 | Carlson, N. R. (2018). Fizyolojik Psikoloji-Davranışın Nörolojik Temelleri. Çeviri. Ed: Şahin, M. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 3 | Barnes, J., (2014). Temel Biyolojik Psikoloji. Çeviri. Ed: Altındağ, A. Erdoğan, S. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitapları, öğretim üyesi notları. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 13 | 26 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||