|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERSOY ÇARKIT (carkitersoy@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin okullarda sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine dair genel bir anlayış geliştirmelerini, bu yönde bilgi ve beceriler edinmelerini, öğrendikleri doğrultusunda uygulama dair ön hazırlık kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | PDR’ye ilişkin temel kavram ve ilkeleri bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | PDR’nin tarihsel gelişimini açıklar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | 21. yüzyıl psikolojik danışman yeterliliklerini kavrar. |
PÇ-13 Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular. PÇ-18 Mesleği ile ilgili güncel bilgileri, kaynakları, gelişmeleri, kongre, seminer vb. etkinlikleri takip eder. Bu doğrultuda benzer çalışmaları planlar ve yürütür. PÇ-30 Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. PÇ-33 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hak savunuculuğu (dezavantajlı gruplar, çocuklar vb) bağlamında yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Okul psikolojik danışmanlığı yaklaşım ve modellerini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-1 Türk Milli eğitim sistemi ve mevzuatını, sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini tanır. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-24 Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili genel süreçleri bilir. PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Temel psikolojik danışma kuramlarını özetler. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Gelişim alanları ve öğrenim kademelerine göre PDR hizmetlerini kavrar. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Öğrenciyi tanımaya yönelik farklı yöntem ve teknikleri sıralar. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Okul psikolojik danışmanının işlev ve sorumluluklarını bilir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Önleyici PDR hizmetleri kapsamındaki faaliyetleri açıklar. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Okulda farklı gereksinimleri olan öğrencilere dair farkındalık geliştirir. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-33 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hak savunuculuğu (dezavantajlı gruplar, çocuklar vb) bağlamında yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-11 | Okulda krize müdahale yöntemleri hakkında farkındalık geliştirir. |
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkeler, RPD’nin tarihçesi, alanı ve dalları; kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel), geleneksel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri, geleneksel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, gelişimsel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevleri; RPD’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, pozitif genç gelişimi yaklaşımları ve önleyici yaklaşımda önleme düzeyleri (temel, ikinci ve üçüncü düzey). | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | PDR’ye giriş (temel kavramlar ve ilkeler) | Anlatım, tartışma, soru cevap |
2 | PDR’nin tarihçesi, alanları ve dalları | Anlatım, tartışma, soru cevap |
3 | 21. Yüzyılda psikolojik danışman yeterlilikleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
4 | Okul psikolojik danışmanlığı yaklaşım ve modelleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
5 | Psikolojik danışma kuramları | Anlatım, tartışma, soru cevap |
6 | Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
7 | Öğrenim kademelerine göre PDR hizmetleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Öğrenciyi tanıma | Anlatım, tartışma, soru cevap |
10 | İş birliği ve konsültasyon | Anlatım, tartışma, soru cevap |
11 | Psikolojik danışma ve grup süreçleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
12 | Önleyici PDR hizmetleri | Anlatım, tartışma, soru cevap |
13 | Okullarda kriz danışmanlığı | Anlatım, tartışma, soru cevap |
14 | Farklı gereksinimleri olan öğrenciler | Anlatım, tartışma, soru cevap |
15 | Okul psikolojik danışmanlığında meslek etiği | Anlatım, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Schmidt, J. J. (2017). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik (Çev. Ed., S. Doğan). Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
2 | Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Okullarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları | |
3 | Işık, Ş. (Ed.). (2020). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, power point sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 13 | 39 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |