|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERSOY ÇARKIT (carkitersoy@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde kullanılan test dışı teknikler hakkında bilgi ve beceri edinmelerini, bu doğrultuda etkin bir şekilde uygulamalar yapabilmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bireyi tanıma sürecini ve tekniklerini açıklar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Test dışı teknikleri sınıflandırır. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Test dışı tekniklerin özelliklerini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Test dışı tekniklerin niteliklerini kavrar. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçer. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Test dışı tekniklerle ilgili formları hazırlar. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Test dışı teknikleri uygulayıp sonuçlarını yorumlar. |
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vaka incelemesi, vaka kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlik ve güvenirlikle ilgili çalışmalarının yapılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bireyi tanıma | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
2 | Bireyi tanıma teknikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
3 | Test dışı teknikler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
4 | Gözleme dayalı teknikler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
5 | Gözleme dayalı teknikler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
6 | Kendini anlatmaya dayalı teknikler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
7 | Kendini anlatmaya dayalı teknikler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etkileşime dayalı teknikler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
10 | Etkileşime dayalı teknikler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
11 | Etkileşime dayalı teknikler III | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
12 | Başkalarının görüşlerine dayalı teknikler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
13 | Başkalarının görüşlerine dayalı teknikler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
14 | Diğer teknikler I | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
15 | Diğer teknikler II | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Karataş, Z. ve Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test-dışı teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
2 | Özgüven, İ. E. (2021). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
3 | Şahin, C. (Editör). (2020). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 4-16 | 1 | 20 |
5.Rapor | 16 | 1 | 20 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 20 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |