Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 208 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 208 Adı: TEST DIŞI TEKNİKLER Teorik+Uygulama: 1+2 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERSOY ÇARKIT (carkitersoy@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde kullanılan test dışı teknikler hakkında bilgi ve beceri edinmelerini, bu doğrultuda etkin bir şekilde uygulamalar yapabilmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bireyi tanıma sürecini ve tekniklerini açıklar. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Test dışı teknikleri sınıflandırır. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Test dışı tekniklerin özelliklerini bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Test dışı tekniklerin niteliklerini kavrar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçer. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Test dışı tekniklerle ilgili formları hazırlar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Test dışı teknikleri uygulayıp sonuçlarını yorumlar. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Görüşme, anket, bilgi toplama fişleri, işaretleme listeleri, zaman cetveli, otobiyografi gibi test dışı kendini anlatma teknikleri ile gözlem, derecelendirme ölçeği, sosyometri, kim bu gibi gözlemsel teknikler ve vaka incelemesi, vaka kaydı gibi durumsal testlerin geliştirilmesi, uygulanması, geçerlik ve güvenirlikle ilgili çalışmalarının yapılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bireyi tanıma Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
2 Bireyi tanıma teknikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
3 Test dışı teknikler Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
4 Gözleme dayalı teknikler I Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
5 Gözleme dayalı teknikler II Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
6 Kendini anlatmaya dayalı teknikler I Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
7 Kendini anlatmaya dayalı teknikler II Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
8 Ara Sınav
9 Etkileşime dayalı teknikler I Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
10 Etkileşime dayalı teknikler II Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
11 Etkileşime dayalı teknikler III Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
12 Başkalarının görüşlerine dayalı teknikler I Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
13 Başkalarının görüşlerine dayalı teknikler II Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
14 Diğer teknikler I Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
15 Diğer teknikler II Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karataş, Z. ve Yavuzer, Y. (2015). Bireyi tanımada test-dışı teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
2 Özgüven, İ. E. (2021). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
3 Şahin, C. (Editör). (2020). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 4-16 1 20
5.Rapor 16 1 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 20

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90