|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HAVVA ÖZATA (hozata@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜLFİKAR DURMUŞ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı tefsir ekolleri hakkında bilgi vermektir | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tefsirin doğuşu hakkında gerekli detayı açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Tefsirin geçirdiği safhaları sayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Tefsir ekollerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Tefsir ekollerinin yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi, Hafta Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi, Hz. Peygamber Döneminde Tefsir -Sahabe Tefsiri -Tâbiûn Tefsiri, Rivayet Tefsiri Ekolü, Dirayet Tefsiri Ekolü, İşârî Tefsir Ekolü, Ahkam Tefsir Ekolü, Filololojik- Lugavî Tefsir Ekolü, Felsefî Tefsir Ekolü, İlmî Tefsir Ekolü, Mezhebî Tefsir Ekolü, İçtimâî-Edebî Tefsir Ekolü, İlhâdî Tefsir Ekolü, Kavramsal / Konulu Tefsir Ekolü | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi | Takrir, sunum,aktif metot |
| 2 | Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi | Takrir, sunum,aktif metot |
| 3 | Hz. Peygamber Döneminde Tefsir -Sahabe Tefsiri -Tâbiûn Tefsiri | Takrir, sunum,aktif metot |
| 4 | Rivayet Tefsiri Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 5 | Dirayet Tefsiri Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 6 | İşârî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 7 | Ahkam Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Filololojik- Lugavî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 10 | Felsefî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 11 | İlmî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 12 | Mezhebî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 13 | İçtimâî-Edebî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 14 | İlhâdî Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 15 | Kavramsal / Konulu Tefsir Ekolü | Takrir, sunum,aktif metot |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Babai, Ali ekber, Tefsir Ekolleri, Mustafa el-Babi Yayınları, İstanbul 2009. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân Subhi Salih, Mebâhis fî Ulûmi'l-Kur'ân Muhsin Demirci,Tefsir Tarihi Ignaz Goldziher, İslam Tefsir Ekolleri Mustafa Çetin, Tefsirde Dirayet Metodu İsmail Aydın, Kur'an'ın Filolojik Yorumu | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 40 | |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 60 | |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 10 | 50 |
| c) Performans Ödevi | 3 | 2 | 6 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||