Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB504 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB504 Adı: TEFSİR EKOLLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HAVVA ÖZATA (hozata@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ZÜLFİKAR DURMUŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı tefsir ekolleri hakkında bilgi vermektir

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tefsirin doğuşu hakkında gerekli detayı açıklayabilir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tefsirin geçirdiği safhaları sayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tefsir ekollerini tanımlayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tefsir ekollerinin yöntemlerini açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi, Hafta Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi, Hz. Peygamber Döneminde Tefsir -Sahabe Tefsiri -Tâbiûn Tefsiri, Rivayet Tefsiri Ekolü, Dirayet Tefsiri Ekolü, İşârî Tefsir Ekolü, Ahkam Tefsir Ekolü, Filololojik- Lugavî Tefsir Ekolü, Felsefî Tefsir Ekolü, İlmî Tefsir Ekolü, Mezhebî Tefsir Ekolü, İçtimâî-Edebî Tefsir Ekolü, İlhâdî Tefsir Ekolü, Kavramsal / Konulu Tefsir Ekolü
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi Takrir, sunum,aktif metot
2 Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi Takrir, sunum,aktif metot
3 Hz. Peygamber Döneminde Tefsir -Sahabe Tefsiri -Tâbiûn Tefsiri Takrir, sunum,aktif metot
4 Rivayet Tefsiri Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
5 Dirayet Tefsiri Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
6 İşârî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
7 Ahkam Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
8 Ara Sınav
9 Filololojik- Lugavî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
10 Felsefî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
11 İlmî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
12 Mezhebî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
13 İçtimâî-Edebî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
14 İlhâdî Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
15 Kavramsal / Konulu Tefsir Ekolü Takrir, sunum,aktif metot
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Babai, Ali ekber, Tefsir Ekolleri, Mustafa el-Babi Yayınları, İstanbul 2009.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Zehebî, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân Subhi Salih, Mebâhis fî Ulûmi'l-Kur'ân Muhsin Demirci,Tefsir Tarihi Ignaz Goldziher, İslam Tefsir Ekolleri Mustafa Çetin, Tefsirde Dirayet Metodu İsmail Aydın, Kur'an'ın Filolojik Yorumu

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 10 50
       c) Performans Ödevi 3 2 6
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180