Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / İMÖ 403 - İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: İMÖ 403 Adı: MATEMATİK TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN (sdgedik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SOLMAZ DAMLA GEDİK ALTUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
M. Ö. 50 000 yıllarından itibaren matematiğn tarihsel gelişimini vermek.Öğrencilerin Çin ve Babil matematiğinden başlayarak matematiğin tarihsel gelişimi hakkında fikir sahibi olmaları, günlük ihtiyaçlardan doğan matematiğin tarihsel gelişim içerisinde nasıl formal bir yapı kazandığını fark etmeleri, doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklere vurgu yapılarak matematiğin çok kültürlü yapısını kavramaları, bugün kullanmış olduğumuz matematiksel kavramların kökenlerine ilişkin bir bakış kazanmaları amaçlanmıştır. Ayrıca, matematik tarihinin matematik öğretimi için sahip olduğu potansiyelin öğrenciler tarafından fark edilmesi ve matematiğin bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde sahip olduğu rolü fark etmeleri amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Önemli matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklayabilir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrayabilir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde matematiğin oynadığı rolü acıklayabilir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Matematik tarihinden seçilen özel durumları matematik öğretimi sürecinde kullanabilir. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Matematik tarihindeki bilim adamlarını tanır. PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Türk islam bilim adamları ve çalışmalarını tanır PÇ-10 Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
M.Ö. 50 000 yıllarından başlayarak aritmetiğin gelişimi ve işlemler. Geometri, alanlar, katılar, analitik geometri, modern geometri, geometri araçları, cebir, denklemler, Binom teoremi, logaritma, trigonometri, ölçüler, metrik sistem, kümeler, integral, bilgisayarlar, sayılar, yapılar, denklem çözme, vektörler ve grafikler gibi konularda, matematik üzerine yapılan çalışmalar ve bu çalışmaları yapan matematikçilerin bibliyografileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolü Konu anlatımı
2 Günlük ihtiyaçlardan doğan matematik Konu anlatımı
3 Eski Mısır ve Babil matematiği Konu anlatımı
4 Eski Yunan Matematiği: Thales, Pythagoras , Hippocrates ve Eudoxous Konu anlatımı
5 Eski Yunan Matematiği: Euclid , Archimedes ve Eratothenes Konu anlatımı
6 Eski Yunan Matematiği: Appolonius, Ptolemy, Heron ve Diophantus Konu anlatımı
7 Brahmagupta Konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Harezmi, Banu Musa Konu anlatımı
10 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Abu Kamil, Abul Vefa, Al-Karkhi Konu anlatımı
11 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Omer Hayyam, El Biruni Konu anlatımı
12 Doğudan yükselen ışık: Uluğ Bey, Kadızade, Ali Kuşçu Konu anlatımı
13 Çağdaş matematiğin doğuşu Konu anlatımı
14 Öğrenci sunumları Konu anlatımı
15 Öğrenci sunumları Konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Florian Cajori, Matematik Tarihi, Odtü Yayınları, 2014
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
DERS KİTAPLARI

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 16 2 60
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 88