Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 205 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 205 Adı: ORHUN TÜRKÇESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Köktürk dönemi metinlerinden hareketle Orhun Türkçesinin ses, şekil ve cümle özelliklerinin öğretilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Köktürk dönemi metinlerinden hareketle Orhun Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özelliklerini kavrayabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Köktürk dönemine ait metinlerin bu döneme ait olup olmadığını anlayabilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi özelliklerinin Uygur Türkçesi ve Çağdaş Türkiye Türkçesinden ayrılan yönlerini fark edebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Köktürk dönemine ait orijinal metinleri okuyabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Köktürk dönemine ait metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Köktürk alfabesi ile yazılmış metinler üzerinde çeviri yazı, günümüz Türkçesine aktarma ve inceleme çalışmaları; Köktürkçenin ses, şekil ve cümle bilgisi özellikleri ile bunların metinler üzerinde incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Orhun dönemi hakkında genel bilgiler Anlatma yöntemi
2 Köktürk alfabesi ve özellikleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama
3 Orhun Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar Anlatma yöntemi, Kaynak Tarama
4 Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma ve transkripsiyon çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
5 Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
6 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
7 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
10 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları
11 Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri Anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları
12 Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri Anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları
13 Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri Anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları
14 Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri Anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları
15 Genel değerlendirme Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERGİN, Muharrem, Orhun Abideleri, İstanbul, 1982.
2 TEKİN, Talat, Orhon Türkçesi Grameri, İstanbul, 2003.
3 TEKİN, Talat, Orhun Yazıtları, Ankara, 1988.
4 ORKUN, H. N., Eski Türk Yazıtları, TDK, Ankara, 1987.
5 AKSAN, Doğan, En Eski Türkçenin İzlerinde, Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler, İstanbul, 2000.
6 BARUTCU Özönder, F. Sema, “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”. Türkler, c. 3, 2002.
7 GABAİN, A. Von, Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın), TDK, Ankara, 2000.
8 ALYILMAZ, Cengiz, Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara, 2004
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60