|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET ÇERİBAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk halk edebiyatının temel kavramlarını ve kaynağını oluşturan eserleri ana hatlarıyla kavratmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk Halk Edebiyatı'nın temel kavramlarını tanımlayabilir. |
PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Halk edebiyatının temel sözlü ve yazılı kaynakları hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Disiplinler arası çalışmalara katılabilir |
PÇ-16 Disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk halk edebiyatı ile ilgili temel kavramları, Türk halk şiirine ait şekil ve muhteva özelliklerini, eski Türk şiirinin özellikleri, türleri, âşık tipi ve âşık edebiyatına ait tür ve şekillerle şahsiyet ve dönemler incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Halk Edebiyatının Türk Edebiyatı İçindeki Yeri, Türk Edebiyatının İlk Örneklerinin Oluştuğu Sosyal Ortamlar Kültür Ortamları | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
2 | İlk Şiirler ve Şairler, Eski Türk Şiirinde Türler | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
3 | Şiirin Tanımı ve Çeşitleri, Şiirin Şekil Özellikleri, Şiirde Ahenk Unsurları, Yapısı | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
4 | Şiirin Şekil Özellikleri ve Ahenk Unsurlarıyla İlgili Örnek İncelemeler | Kaynak Tarama Makale İnceleme |
5 | Mani, Türkü, Ağıt, Ninni türleri ve özellikleri | Anlatma Yöntemi, Makale eleştiri |
6 | Âşık Şiiri ve Tarihi Gelişimi, Âşık Tipinin Ortaya Çıkışı ve Rüya Motifi | Tartışma |
7 | Âşık Edebiyatının Genel Özellikleri | Makale Eleştirisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Âşık Şiirinde Nazım Biçimleri ve Türleri-Koşma-Mani-Destan-Türkü | Tartışma, Metin İnceleme |
10 | Konuları Bakımından Koşmalar (Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Varsağı, Semai) | Anlatma Yöntemi |
11 | Âşık Şiirinde Aruz Ölçüsüyle Oluşan Nazım Biçimleri (Semai, Selis, Kalenderi, Divani, Vezn-i Aher, Satranç) | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
12 | Âşık Fasılları ve Âşık Fasıllarının Düzeni | Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
13 | Âşık Fasılları ve Âşık Fasıllarının Düzeni (Merhabalaşma, Hatırlatma, Tekellüm, Sicilleme, Yalanlama, Atışma, Muamma) | Metin İnceleme Metin Tahlili |
14 | Âşık Kolları ve Kollara Ait Şairler | Metin İnceleme Metin Tahlili |
15 | Genel değerlendirme. | Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oğuz, Öcal, v.d. Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. | |
2 | Yardımcı, Mehmet, Başlangıçtan Günümüze Halk Şiiri, İzmir. | |
3 | Abdurrahman Güzel, Ali Torun (2003), Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Akçağ Yayınları. | |
4 | Pertev Naili Boratav (1992), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İst: Gerçek Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | 0 | 0 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | 0 | 0 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |