Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 237 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 237 Adı: TÜRK DÜNYASI COĞRAFYASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Türk dünyası, Türk yurdu, Türkeli, Avrasya kavramlarını anlatmak, Türklerin yayılım alanları hakkında bilgi vermek, Türk dilinin konuşulduğu coğrafi alanları tarihi, ekonomisi, sosyo-kültürel yapısı bakımından tanıtmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dünyada Türklerin yaşadığı bölgeleri kavrar. PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Orta Asya Türk halkları hakkında coğrafi bilgileri kavrar. PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Balkanlardaki Türk halklarının coğrafi bilgilerini kavrar PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Avrupa’da yaşayan Türk halklarının coğrafi bilgilerini kavrar. PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Batı ve Kuzeybatı’daki Türklerin coğrafi bilgilerini kavrar. PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
SSCB’de bağımsızlık mücadeleleri ve Gorbachev, SSCB’de Türk halkları, SSCB’nin yıkılmasından sonra Türk halkları (Yeltsin, Putin ve Medvedev dönemleri), Türk Dünyası ve Türkiye, İdil Ural bölgesinde yaşayan Türk toplulukları, Kafkasya tarihi, Azerbaycan ve Karabağ; Orta Asya Tarihi ve Orta Asya devletleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türkiye’de yüzyıllara göre Türkçenin kullanımı. Anlatma Yöntemi
2 Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Bulgaristan, Yunanistan, Makedonya, Yugoslavya, Romanya ve Avrupa ülkelerinde Türkçenin durumu. Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
3 Irak, İran, Azerbaycan bölgelerinde Türkçenin kullanımı Türkmen (Kuzey Irak), Kaşgay, Bayat, Afşar, Halaç, Kaçar Türkleri hakkında bilgi verilmesi Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
4 Sovyetler Birliği döneminde Türkçenin durumu, Bağımsız Devletler Topluluğunda Türk Dili, bu ülkelerdeki Türkler. Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
5 Azerbaycan Cumhuriyeti Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
6 Özbekistan Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
7 Karakalpak Özerk Cumhuriyeti Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Türkmenistan, Kazakistan Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
10 Kırgızistan, Tacikistan Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
11 Moldava, Gürcistan, Ahıska, Urumlar, Ukrayna, Kırım, Tatar Türkleri Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
12 Karay, Kırımçaklar, Rusya federasyonu, Kuzey Kafkasya, Dağıstan, Kumuk, Nogay Türkleri Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
13 Çuvaşistan, Başkurdistan, Tataristan, Sibirya, Saha Cumhuriyeti, Güney Sibirya, Altay Cumhuriyeti Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
14 Dünyanın doğusundaki Türk Dili Afganistan, Özbekistan Türkleri Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
15 Dünyanın Batı ve Kuzey-Batı ucunda Türk Dili Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ÖZKAN, Nevzat, Türk Dilinin Yurtları, Akçağ, S.364.
2 UÇAR Fuat, Türk Dünyası, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 2009.
3 GÖMEÇ, Sadettin, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ yay., Ankara 1999.
4 KAMALOV İlyas, Putin Dönemi Rus Dış Politikası, Yeditepe Yayınları, İstanbul, 2008.
5 DEVLET Nadir, Çağdaş Türkîler, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Ansiklopedisi, Çağ Yayınları, 1993.
6 Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara, 1992.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120