|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DUYGU ÖZAKIN (duyguozakin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı öğrencilere günlük durumlarla başa çıkmalarını sağlayacak dil becerileri kazandırmak ve bölümlerinde verimli birer öğrenci olmaları için gereken akademik bilgiyi sağlamaktır. Bu ders öğrencilere Rusça dilbilgisi yapısını ve kelimelerin temelini anlamayı sağlayacak yeterliliği verir. Öğrencilerin kişisel olarak ve sosyal çevrede Rus dilinin önemini kavramaları beklenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Rus dilinin temel bilgilerini edinip kendisini ifade edebilir. |
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-22 Bir veya birden fazla yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kiril alfabesiyle yazılan metinleri hızlı ve doğru bir şekilde okuyup anlayabilir. |
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-22 Bir veya birden fazla yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Okunan metni dikte yöntemiyle Kiril alfabesi el yazısıyla hızlı ve doğru yazabilir. |
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-22 Bir veya birden fazla yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Okunan metinde dinleme yöntemiyle bir kelimenin vurgusunu bulabilir. |
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-22 Bir veya birden fazla yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kelime hazinesi edinip, bu hazineyi zenginleştirebilir. |
PÇ-22 Bir veya birden fazla yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste ana yetenekler – dinleme, okuma konuşma, telaffuz – derinlemesine çalışılacaktır. A2 düzeyinde dil becerileri kazandırılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğrencilerle tanışma; dersin içeriği ve amacı hakkında bilgi verme; Rusya ve Rus dili hakkında genel bilgi verme; Kiril alfabesinin kaç sesli ve sessiz harf ve kaç işaretten oluştuğunun öğretilmesi; Kiril alfabesinde toplam kaç harfin bulunduğu ve matbaa ve el yazısı hakkında bilgi verme. | Anlatma Yöntemi |
2 | Kiril alfabesindeki '' а,о,у,э,ы,и '' sesli harflerinin matbaa ve el yazısındaki şekilleri ve bu harflerin diğer harflerle el yazısındaki birleşimi, heceleme, iki sesi birleştirme. ''м,т,п,к,д,н,б,г,р,л,в,ф,с,з,ж,ш,х,ч,й,щ,ц'' ve ''е,ё,я,ю'' harflerinin matbaa ve el yazısındaki şekilleri ve bu harflerin el yazısındaki birleşimi ''ъ, ь'' işaretlerinin gösterimi. Temel sözcüklerin öğretimi ve alfabe yazım çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama - Alıştırma |
3 | Tekil isimler; isimlerin cins ayrımları; cins ayrımında istisnai durumlar; ''кто, что,где'' soru sözcüklerinin verilmesi; basit cümle kurumu; olumlu, olumsuz ve soru cümlelerinde tonlama; ''а, и, или' 'bağlaçlarının gösterimi; selamlaşma, tanışma ve vedalaşma ile ilgili sözcüklerinin öğretilmesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama - Alıştırma |
4 | ''кто'' soru sözcüğü ve şahıs zamirleri; aitik soru sözcükleri ''чей, чья, чьё '' ve iyelik zamirleri. Aitlik soru sözcüklerinin isimlerin cinsleriyle uyumu. Soru ve cevap şeklinde olumlu ve olumsuz cümle kurumu ve okuma çalışmaları. Yeni sözcüklerin öğretilmesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma, Soru-Yanıt |
5 | İyelik zamirleriyle yazılan metinlerin okunması, kelime vurgularının tespiti ve doğru tonlamayla telaffuz edilmesi. Okunulan metnin dikte yöntemiyle yazma çalışmaları ve yine dikte yöntemiyle vurgu koyma çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
6 | Fiillerin mastar şekilleri, yazılışları ve telaffuzları, vurgu yerleri;1. ve 2. türde yer alan fiiller ve bu fiillerin şimdiki ve geniş zaman çekimlerinden oluşan metinlerin okunması, doğru ve hızlı okuma çalışmaları, yeni kelime bilgisi edinimi ve bu yeni kelimelerin cins ayrımı. Kompleks cümle kurma çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
7 | Fiillerin geçmiş ve gelecek zaman çekimlerinin yer aldığı günlük yaşamla ilgili metinlerin dikte yöntemiyle yazılması, metni okuma çalışmaları. Dikte yöntemiyle yazılan metnin yine aynı yöntemle vurgu tespitinin yapılması. Kelime hazinesinin oyunlar yöntemiyle geliştirilmesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İsimlerde çoğul yapılar, istisnalar ve çoğullardaki vurgu değişimleri. Çoğul kelimelerle kurulan cümlelerin yer aldığı metinlerin analizi, okuma ve yazma çalışmaları. Öğrenilen yeni kelimelerin vurgu tespitleri. Fiillerle ve çekime uğramayan isimlerle cümle kurma çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
10 | Çoğul iyelik zamirleriyle kurulan cümlelerin yer aldığı metinlerin okunması, dikte edilmesi. Rusya'nın başkenti Moskova' yı tanıtan metinlerin okunması, vurgu çalışması yapılması. Şehir ve ülke ile ilgili tüm kelimelerin pekiştirilmesi ve kelime hazinesini geliştirme çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
11 | Sıfatlar ve sıfatların isimlerle uyumu. Renklerin yer aldığı metinleri okuma ve dikte yöntemiyle yazma çalışmaları. İşaret sıfatları. İşaret sıfatı ve işaret zamiri arasındaki farklar ve bunların yer aldığı metinleri okuma, yazma ve vurgu bulma çalışmaları. İşaret sıfatı ve işaret zamiri konularıyla ilgili alıştırmaların yapımı.Quiz. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
12 | Sahiplik bildiren ''у меня есть'' gibi kalıpların verilmesi ve bu kalıpla cümle kurumu.Fiziksel olarak kendini tanıtma.Vücudun bölümleri ile ilgili kelimelerin öğretilmesi. ''у меня есть'' ve ''у меня'' farklarını içeren metinleri okuma ve yazma çalışmaları, vurgu tespitleri. Dikte yöntemiyle yeni kelimeler öğrenme çalışmaları. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
13 | ''должен, мочь, хотеть, любить'' fillerini kullanarak kompleks cümle kurumu ve bu fillerle hobilerin anlatımı.Bu fillerin yer aldığı metinlerin okunması ve sorularının cevaplanması. "быть, есть,будеть" fillerinin ''у меня'' kalıbıyla kullanıldığı metinlerin analizi ve dikte çalışması. Kelime bilgisinin geliştirilmesi. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
14 | Sıfatları zarfa dönüştürme. Ayların, haftanın günlerinin, mevsimlerin yer aldığı parçaların okunması ve dikte çalışması. İsimden türeyen sıfatlar ve aynı fiilden ya da isimden türeyen çeşitli kelimelerin öğrenilmesi. Oyun yöntemiyle yeni kelimelerin kalıcılığının sağlanması. | Anlatma Yöntemi, Uygulama – Alıştırma |
15 | Genel tekrar. | Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Хавронина-Широченская, Russian in exercises. Multilingual, 2001. | |
2 | OVSİENKO, Y.G., Russian for Beginners. Multilingual, 1995. | |
3 | ХАВРОНИНА, С.А., Лексико грамматический курс для начинающих.Multilingual, 2005. | |
4 | KİRİLOVA, Tatyana, Rusça sözlü anlatım.Multilingual, 2003. | |
5 | МИЛЛЕР, Л., ПОЛИТОВА Л., Жили-были, Zlatoust, St. Petersburg, 2009. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |