Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 206 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 206 Adı: ESKİ UYGUR TÜRKÇESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Uygur dönemi metinlerinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle özelliklerinin öğretilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Uygur dönemi metinlerinden hareketle, Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özelliklerini kavrar PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Uygur dönemine ait metinlerin, bu döneme ait olup olmadığını anlayabilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eski Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerinin Köktürkçe ve Çağdaş Türkiye Türkçesinden ayrılan yönlerini fark eder. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Uygur dönemine ait orijinal metinleri okuyabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Uygur dönemine ait metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Eski Uygur Türkçesi alfabesi, bu alfabe ile yazılmış metinler üzerinde çeviri yazı, günümüz Türkçesine aktarma ve inceleme çalışmaları; Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özellikleri ile bunların metinler üzerinde incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Uygur dönemi hakkında genel bilgiler Anlatma yöntemi
2 Eski Uygur Türkçesi özellikleri Anlatma yöntemi, örnek uygulama
3 Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar Anlatma yöntemi, Kaynak tarama
4 Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
5 Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
6 Eski Uygur Türkçesi özellikleri, Eski Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
7 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
10 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
11 Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
12 Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
13 Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
14 Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
15 Genel değerlendirme Örnek okuma ve uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BARUTCU ÖZÖNDER, F. Sema, Eski Türklerde Dil ve Edebiyat, Türkler, c. 3, 2002.
2 GABAİN, A. Von, Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın), TDK, Ankara, 2000.
3 ŞEN, Serkan, Eski Uygur Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2015.
4 CAFEROĞLU, A., Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1993.
5 ARAT, Reşit Rahmeti, Eski Türk Şiiri, TTK, Ankara, 1991.
6 KÖKEN, Vedat, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, TDK Yay., Ankara, 1998.
7 KAYA, Ceval, Altun Yaruk, TDK, Ankara, 1994.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60