|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MEHMET ÇERİBAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Batı'da ve Türkiye'de halk biliminin gelişme tarihi, Avrupa'da halk bilimi çalışmaları, halk biliminde öncü araştırmalar ve araştırmacılarla karşılaştırmalı halk bilimi çalışmaları ve yöntemlerini kavratmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Karşılaştırmalı halkbilimi çalışma ve yöntemlerini kavrayabilir |
PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Örnek metinleri halkbilimi kuramları ile inceleyebilir. |
PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Disiplinler arası çalışmalara katılabilir |
PÇ-16 Disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-19 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Halk bilimine ilişkin genel bilgiler. Erken dönem halk bilimi kuramları. Batı'da ve Türkiye'de halk bilimi çalışmaları, metin ve bağlam merkezli halk bilimi kuramları. Farklı alanların halkbiliminden faydalanması. Karşılaştırmalı halk bilimi çalışmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Batı’da halk bilimi çalışmalarının başlangıcı | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
2 | Dünyada halk bilimi çalışmalarının tarihçesi | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
3 | Türkiye’de halk bilimi çalışmaları | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
4 | Halkbilimi alan araştırması yöntemleri | Kaynak Tarama, Makale İnceleme |
5 | Halkbilimi çalışmalarının sorunları | Anlatma Yöntemi, Makale eleştiri |
6 | Uygulamalı halkbilimi ve yöntem sorunları | Tartışma |
7 | Mukayeseli halkbilimi çalışmaları | Makale Eleştirisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mukayeseli halk bilimi çalışmalarında yöntem ve teknikler | Tartışma, Metin İnceleme |
10 | Mukayeseli edebiyat çalışmaları ve folklor | Anlatma Yöntemi |
11 | Balkan folkloru | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
12 | Balkan folkloru üzerinde yapılan mukayeseli çalışmalar | Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
13 | Balkan folkloru üzerinde örnek çalışmalar-1 | Metin İnceleme Metin Tahlili |
14 | Balkan folkloru üzerinde örnek çalışmalar-2 | Metin İnceleme Metin Tahlili |
15 | Genel değerlendirme. | Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ÇOBANOĞLU, Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yay., Ankara 1999. | |
2 | EKER, Gülin vd., Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Milli Folklor Yay., Ankara 2003 | |
3 | EKER, Gülin vd., Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi, Milli Folklor Yay., Ankara 2003 | |
4 | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, KB Yay., Ankara 1995. | |
5 | OĞUZ, M. Öcal, Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Akçağ Yay., Ankara 2000. | |
6 | OĞUZ, M. Öcal, Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Akçağ Yay., Ankara 2002. | |
7 | Halk Bilimi El Kitabı (2019) (ed. Mustafa AÇA), Ankara: Nobel Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |