|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEŞE ERENOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere Yeni Uygur Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Yeni Uygur Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarihten bugüne bir çerçeve içerisinde Yeni Uygur Türkçesinin mantığını kavrayabilir. |
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yeni Uygur Türkçesinin şekil yapısını tanır. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yeni Uygur Türkçesinin tarihî dönemlerde geçirdiği ses değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerden takip edebilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yeni Uygur Türkçesindeki kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türkçenin tarihî seyri içinde Yeni Uygur Türkçesinin yeri, Yeni Uygur Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
2 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
3 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
4 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
5 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
6 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
7 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
10 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
11 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
12 | Yeni Uygur Türkçesi Grameri | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
13 | Metin okuma ve kelime tahlili | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
14 | Metin okuma ve kelime tahlili | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
15 | Metin okuma ve kelime tahlili | Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ERCİLASUN, Ahmet B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
2 | NECİP, Emir Necipoviç, Yeni Uygur Türkçesi Sözlüğü (Çeviren: İklil Kurban), Ankara 1995. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |