Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 226 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 226 Adı: YENİ UYGUR TÜRKÇESİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere Yeni Uygur Türkçesinin şekil bilgisini öğretmek, Türkçenin farklı lehçeleri ile Yeni Uygur Türkçesini karşılaştırma becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihten bugüne bir çerçeve içerisinde Yeni Uygur Türkçesinin mantığını kavrayabilir. PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yeni Uygur Türkçesinin şekil yapısını tanır. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yeni Uygur Türkçesinin tarihî dönemlerde geçirdiği ses değişikliklerini bilir ve yazılı metinlerden takip edebilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yeni Uygur Türkçesindeki kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilir. PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
PÇ-4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.
PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türkçenin tarihî seyri içinde Yeni Uygur Türkçesinin yeri, Yeni Uygur Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
2 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
3 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
4 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
5 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
6 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
7 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
8 Ara Sınav
9 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
10 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
11 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
12 Yeni Uygur Türkçesi Grameri Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
13 Metin okuma ve kelime tahlili Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
14 Metin okuma ve kelime tahlili Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
15 Metin okuma ve kelime tahlili Anlatma yöntemi, Uygulama ve İnceleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ERCİLASUN, Ahmet B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara, 2007.
2 NECİP, Emir Necipoviç, Yeni Uygur Türkçesi Sözlüğü (Çeviren: İklil Kurban), Ankara 1995.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120