Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 329 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 329 Adı: KIRGIZ EDEBİYATI TARİHİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kırgız edebiyatının tanınmış edebi şahsiyetlerinden seçilerek alınan nesir ve nazım örneklerinin şiir ve roman inceleme metot ve yöntemlerine göre incelenerek öğrencilere bu konuda bakış açısı kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kırgız edebiyatının tarihini ana hatlarıyla bilebilir. PÇ-2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Kırgız Türkçesinin sözlü edebiyat ürünlerini bilebilir. PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kırgız Türkçesinin yazılı edebiyata geçiş sürecini bilebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kırgız edebiyatının yazılı edebiyat dönemindeki ilk yazar, şair ve eserlerini bilebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste şiir ve roman inceleme metotları ve problemleri üzerinde durulacak, söz konusu lehçeye ait farklı türlerdeki edebî metinler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kırgız Türkçesinin yazı dili hâline gelmesi Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
2 1917-1920 yılları arasında Kırgız edebiyatı Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
3 1920’li yıllarda Arap harfli yayın faaliyeti, Latin harflerine geçiş Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
4 1920’li yıllarda Kırgız şiiri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
5 1920’li yıllarda Kırgız nesri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
6 1930’lu yıllarda Kırgız edebiyatı, Kiril harflerine geçiş, Yazarlar Birliği edebiyatı Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
7 1930’lu yıllarda Kırgız şiiri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
8 Ara Sınav
9 1930’lu yıllarda Kırgız nesri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
10 1930’lu yıllarda Kırgız tiyatrosu Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
11 1940’lı yıllarda Kırgız edebiyatının genel özellikleri: Kırgız şiiri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
12 1940’lı yıllarda Kırgız nesri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
13 1940’lı yıllarda Kırgız tiyatrosu Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
14 1950’lı yıllarda Kırgız edebiyatının genel özellikleri Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
15 1950’li yıllarda Kırgız nesri: Cengiz Aytmatov Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türk Dünyası Edebiyat Terimleri ve Kavramları Ansiklopedik Sözlüğü (cilt I-II-III-IV-V-VI), Atatürk Kültür Merkezi.
2 ARTIKBAYEV, K., XX Kılımdagı Kırgız Adabiyatının Tarihi, Bişkek, 2004.
3 CİGİTOV, S., 20-Cıldardagı Kırgız Adabiyatı, İlim Matbaası, Frunze, 1984.
4 KANGELDİYEV N., V. N. Şneydman, Bizdin Adabiyat, Mektep Neşriyatı, Frunze, 1989.
5 SIDIKOV, A., K. Asanaliyev, Kırgız Sovyet Adabiyatının Tarihi I-II, Frunze, 1990.
6 Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, Kırgız Edebiyatı I, Kültür Bakanlığı, Ankara, 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120