Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Dilbiliminin bir bilim dalı olarak temel özelliklerini bilme, dilbiliminin tarihi gelişimini, uygulamalı dilbilim çalışmalarının nasıl yapıldığını ve sonuçlarını kavrayabilir |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Dilbilimi teorileri hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Dilbiliminin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dil Biliminin tanımı, kapsamı, tarihi, dalları; anlam bilimi, sözdizimi, ses bilim, ses bilgisi. Ana hatlarıyla (Aristo’dan 20. yüzyıla dek) dilbilim tarihi, 20. yüzyıl dilbiliminde Saussure’in yapısalcılığının yeri, Chomsky’nin üretken dilbilgisi kavramı, dilbilimde farklı araştırma alanları. Dilin işleyişi, dil ve zihin; Dilin türleri, dilin unsurları; Dil ve bildirişim; Gösterge kavramı; İletişim unsurları; Dilbilim görüşleri (teoriler): Karşılaştırmalı (tarihsel) dilbilim; Yapısal dilbilim; Üretimsel dilbilim; Bağlamsal dilbilim konuları ele alınacaktır. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dil Biliminin tanımı, kapsamı, tarihi, dalları |
Anlatma Yöntemi, Soru-cevap |
2 |
Anlam bilimi, sözdizimi, ses bilim, ses bilgisi |
Anlatma Yöntemi, Soru-cevap |
3 |
Ana hatlarıyla (Aristo’dan 20. yüzyıla dek) dilbilim tarihi, |
Anlatma Yöntemi, Soru-cevap |
4 |
20. yüzyıl dilbiliminde Saussure’in yapısalcılığının yeri |
Anlatma Yöntemi, Soru-cevap |
5 |
Chomsky’nin üretken dilbilgisi kavramı, dilbilimde farklı araştırma alanları. |
Anlatma Yöntemi, Soru-cevap |
6 |
Dilin işleyişi, dil ve zihin; |
Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
7 |
Dilin türleri, dilin unsurları |
Anlatma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Dil ve bildirişim |
Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
10 |
Gösterge kavramı |
Anlatma Yöntemi |
11 |
İletişim unsurları |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Dilbilim görüşleri (teoriler): Karşılaştırmalı (tarihsel) dilbilim |
Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
13 |
Yapısal dilbilim |
Anlatma Yöntemi, Metin İnceleme |
14 |
Üretimsel dilbilim |
Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
15 |
Bağlamsal dilbilim |
Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1998. |
2 |
AKSAN, Doğan, Türk Anlam Bilimi, Engin Yayınları, Ankara, 1998. |
3 |
FİLİZOK, Rıza, Anlam Analizine Giriş, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir, 2001. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |