Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 314 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 314 Adı: YENİ UYGUR TÜRKÇESİ METİN AKTARMA II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEŞE ERENOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinleri doğru yöntemler kullanılarak Türkiye Türkçesine aktarma becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Lehçeler arası metin aktarma yöntemlerini kullanabilir. PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Lehçeler arası metin aktarma problemlerinin farkına varabilir. PÇ-13 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yeni Uygur Türkçesinde sık kullanılan ifade ve deyimleri kullanabilir. PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilir. PÇ-7 Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-9 Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir.
PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Aktarma yöntemleri; aktarma problemleri; Yeni Uygur Türkçesinden Türkiye Türkçesine sade ve kolay anlatım yolları; çok kullanılan ifade ve deyimler; Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin aktarılması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Lehçeler arası metin aktarma yöntemleri Anlatma Yöntemi, İnceleme
2 Lehçeler arası metin aktarma problemleri Anlatma Yöntemi, Soru-cevap
3 Yeni Uygur Türkçesinden Türkiye Türkçesine sade ve kolay aktarma yolları Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
4 Yeni Uygur Türkçesinde sık kullanılan ifade ve deyimler Anlatma Yöntemi, Uygulama ve İnceleme
5 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
6 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
7 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
10 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
11 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
12 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
13 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
14 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
15 Yeni Uygur Türkçesine ait edebî metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı Uygulama ve İnceleme, Bireysel çalışma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BURAN, Ahmet, E. Alkaya, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2009.
2 ERCİLASUN, Ahmet B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara, 2007.
3 GÜRSOY-NASKALİ, Emine, Türk Dünyası Gramer Terimleri Kılavuzu, TDK Yay., Ankara, 1997.
4 KARAÖRS, M. Metin, Türk Lehçelerinde Karşılaştırmalı Şekil ve Cümle Bilgisi (Cümle Tahlilleri), Akçağ Yay., Ankara, 2005.
5 Neşe Harbalioğlu (Ed.), Raile Abdulvahit Kaşgarlı (Yayıma Haz.), Çağdaş Uygur Hikâyelerinden Seçmeler, Ankara: Gazi Kitabevi, 2016, 418 s.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 7 14
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120