Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Çağatay Türkçesinin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Çağatay Türkçesinin dönemlerini öğrenebilir. |
PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Çağatay Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilir. |
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Çağatay Türkçesinin tarihî Türk lehçeleri arasındaki yerini kavrayabilir. |
PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Çağatay Türkçesinin tarihî gelişimi ve özellikleri, dönemin örnek metinleri üzerinde yazma ve okuma çalışmaları. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Çağatay Türklerinin tarihi |
anlatma yöntemi, inceleme |
2 |
Çağatay Türkçesinin özellikleri |
anlatma yöntemi, inceleme |
3 |
Çağatay Türkçesi eserleri |
anlatma yöntemi, inceleme |
4 |
Metin okuma (Gedâyî) |
anlatma yöntemi, inceleme |
5 |
Metin okuma (Gedâyî) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
6 |
Metin okuma (Sekkâkî) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
7 |
Metin okuma (Sekkâkî) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Metin okuma (Nevâyî) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
10 |
Metin okuma (Nevâyî) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
11 |
Metin okuma (Babur |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
12 |
Metin okuma (Babur) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
13 |
Metin okuma (Şecere-i Terâkime) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
14 |
Metin okuma (Şecere-i Terâkime) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
15 |
Metin okuma (Şecere-i Terâkime) |
örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
ECKMANN, Janos, Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç, İstanbul, 1988. |
2 |
ECKMANN, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, (hzl., Osman Fikri Sertkaya), TDK Yay., Ankara, 2003. |
3 |
ARGUNŞAH, Mustafa, Tarihî Türk Lehçeleri Çağatay Türkçesi, Kesit yayınları, İstanbul, 2013. |
4 |
ERCILASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. |
5 |
ERGIN, Muharrem, Türklerin Soykütüğü (Şecere-I Terakime) Ebülgazi Bahadır Han, Tercüman 1001 Temel Eser 33. |
6 |
ÖLMEZ, Zuhal Kargı, Şecere-i Terâkime (Türkmenlerin Soykütüğü), Simurg Ankara, 1996. |
7 |
VURAL Hanifi, A. SOLMAZ, Osman, KARAATLI, Recep, Çağatay Türkçesi, Taşhan Kitap, Tokat, 2010. |
8 |
Filiz Meltem ERDEM UÇAR, Gedâyî Dîvânı İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2015. |
9 |
Kemal Eraslan, Mevlana Sekkâkî Divanı, TDK, Ankara, 1999. |
10 |
Metin Karaörs, Ali Şir Nevâyî, Nevâdürü'ş-Şebâb, TDK, Ankara, 2006. |
11 |
Baburname 1, 2, 3 (Haz. Şinasi Tekin, Gönül Alpay Tekin), Harvard Üniversitesi, 1993 |
12 |
Erdem Uçar, Filiz Meltem (2015) Gedâyî Dîvânı, İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Ankara: Gazi Kitabevi. |
13 |
Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı I (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım), İstanbul: Kesit Yayınevi. |
14 |
Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı II (Bağlamsal Dizin-İşlevsel Sözlük), İstanbul: Kesit Yayınevi. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |