Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 401 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 401 Adı: ÇAĞATAY TÜRKÇESİ I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çağatay Türkçesinin genel özelliklerini kavrama ve dönem eserlerini orijinalinden okuyabilme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çağatay Türkçesinin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çağatay Türkçesinin dönemlerini öğrenebilir. PÇ-5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çağatay Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çağatay Türkçesinin tarihî Türk lehçeleri arasındaki yerini kavrayabilir. PÇ-6 Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir.
PÇ-10 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağatay Türkçesinin tarihî gelişimi ve özellikleri, dönemin örnek metinleri üzerinde yazma ve okuma çalışmaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çağatay Türklerinin tarihi anlatma yöntemi, inceleme
2 Çağatay Türkçesinin özellikleri anlatma yöntemi, inceleme
3 Çağatay Türkçesi eserleri anlatma yöntemi, inceleme
4 Metin okuma (Gedâyî) anlatma yöntemi, inceleme
5 Metin okuma (Gedâyî) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
6 Metin okuma (Sekkâkî) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
7 Metin okuma (Sekkâkî) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Metin okuma (Nevâyî) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
10 Metin okuma (Nevâyî) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
11 Metin okuma (Babur örnek okuma ve uygulama çalışmaları
12 Metin okuma (Babur) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
13 Metin okuma (Şecere-i Terâkime) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
14 Metin okuma (Şecere-i Terâkime) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
15 Metin okuma (Şecere-i Terâkime) örnek okuma ve uygulama çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ECKMANN, Janos, Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç, İstanbul, 1988.
2 ECKMANN, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, (hzl., Osman Fikri Sertkaya), TDK Yay., Ankara, 2003.
3 ARGUNŞAH, Mustafa, Tarihî Türk Lehçeleri Çağatay Türkçesi, Kesit yayınları, İstanbul, 2013.
4 ERCILASUN, A. Bican, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
5 ERGIN, Muharrem, Türklerin Soykütüğü (Şecere-I Terakime) Ebülgazi Bahadır Han, Tercüman 1001 Temel Eser 33.
6 ÖLMEZ, Zuhal Kargı, Şecere-i Terâkime (Türkmenlerin Soykütüğü), Simurg Ankara, 1996.
7 VURAL Hanifi, A. SOLMAZ, Osman, KARAATLI, Recep, Çağatay Türkçesi, Taşhan Kitap, Tokat, 2010.
8 Filiz Meltem ERDEM UÇAR, Gedâyî Dîvânı İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2015.
9 Kemal Eraslan, Mevlana Sekkâkî Divanı, TDK, Ankara, 1999.
10 Metin Karaörs, Ali Şir Nevâyî, Nevâdürü'ş-Şebâb, TDK, Ankara, 2006.
11 Baburname 1, 2, 3 (Haz. Şinasi Tekin, Gönül Alpay Tekin), Harvard Üniversitesi, 1993
12 Erdem Uçar, Filiz Meltem (2015) Gedâyî Dîvânı, İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım, Ankara: Gazi Kitabevi.
13 Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı I (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım), İstanbul: Kesit Yayınevi.
14 Erdem, Uçar, Filiz Meltem (2019), Şeyh-zade Atâyî Dîvânı II (Bağlamsal Dizin-İşlevsel Sözlük), İstanbul: Kesit Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90