Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 439 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 439 Adı: YENİ UYGUR TÜRKÇESİ KOMPOZİSYON I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEŞE ERENOĞLU (neseerenoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yeni Uygur Türkçesini doğru kullanarak kompozisyon yazmayı öğretme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yeni Uygur Türkçesinde doğru cümle kurma yöntemlerini öğrenir. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yeni Uygur Türkçesinin yazım kurallarını doğru uygulayabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yeni Uygur Türkçesinde sık kullanılan ifade ve deyimleri kullanabilir. PÇ-12 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yeni Uygur Türkçesi ile kompozisyon yazabilir. PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yeni Uygur Türkçesinin yazım kuralları, Yeni Uygur Türkçesinde doğru cümle kurma yöntemleri, biyografi, otobiyografi, mektup, dilekçe, rapor, kısa kompozisyon yazımı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yeni Uygur Türkçesinin yazım kuralları Anlatma yöntemi
2 Yeni Uygur Türkçesinde doğru cümle kurma yöntemleri Anlatma yöntemi
3 Otobiyografi yazma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
4 Dünyaya bakış açısı ile ilgili kompozisyon Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
5 Aile ile ilgili kompozisyon Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
6 Bayram kutlamaları ile ilgili kompozisyon Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
7 Uygur bir yazar veya şairin tanıtımı Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
8 Ara Sınav
9 Uygurları tanıtan kompozisyon Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
10 Türkiye’yi tanıtan kompozisyon Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
11 Mektuplaşma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
12 Dilekçe yazma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
13 Rapor yazma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
14 Özgeçmiş yazma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
15 Makale yazma Örnek uygulama çalışmaları, Bireysel çalışma yöntemi, Beceri geliştirme çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 BURAN, Ahmet, ALKAYA, E., Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara, 2009.
2 KARAÖRS, M. Metin, Türk Lehçelerinde Karşılaştırmalı Şekil ve Cümle Bilgisi (Cümle Tahlilleri), Akçağ Yay., Ankara, 2005.
3 NECİP, Emir Necipoviç, Yeni Uygur Türkçesi Sözlüğü (Çeviren: İklil Kurban), Ankara, 1995.
4 Neşe Harbalioğlu (Ed.), Raile Abdulvahit Kaşgarlı (Yayıma Haz.), Çağdaş Uygur Hikâyelerinden Seçmeler, Ankara: Gazi Kitabevi, 2016, 418 s.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 6 18
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150