Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ÇTL 416 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ

Kodu: ÇTL 416 Adı: KIRGIZ EDEBİYATI METİN İNCELEME II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kırgız edebiyatının tanınmış edebi şahsiyetlerinden seçilerek alınan nesir ve nazım örneklerinin şiir ve roman inceleme metot ve yöntemlerine göre incelenerek öğrencilere bu konuda bakış açısı kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenci hikâye ve roman inceleme metotlarını öğrenebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hikâye ve romanları incelemeyi öğrenebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yaşam boyunca; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
PÇ-15 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurabilir ve böylece sahip olduğu bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Fikir yazılarını incelemeyi öğrenebilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kırgız Edebiyatını metinleriyle tanıyabilir. PÇ-11 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste şiir ve roman inceleme metotları ve problemleri üzerinde durulacak, söz konusu lehçeye ait farklı türlerdeki edebî metinler incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hikâye ve roman inceleme metodu Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
2 Çağdaş Kırgız Edebiyatından roman tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
3 Çağdaş Kırgız Edebiyatından roman tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
4 Çağdaş Kırgız Edebiyatından roman tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
5 Çağdaş Kırgız Edebiyatından roman tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
6 Çağdaş Kırgız Edebiyatından hikâye tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
7 Çağdaş Kırgız Edebiyatından hikâye tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
8 Ara Sınav
9 Çağdaş Kırgız Edebiyatından hikâye tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
10 Çağdaş Kırgız edebiyatından poema tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
11 Çağdaş Kırgız edebiyatından poema tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
12 Çağdaş Kırgız edebiyatından poema tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
13 Çağdaş Kırgız edebiyatından makale tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
14 Çağdaş Kırgız edebiyatından makale tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
15 Çağdaş Kırgız edebiyatından makale tahlili Anlatım, Soru Yanıt, Gösterme, Alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 YILDIZ, N., Manas Destanı (W. Radloff) ve Kırgız Kültürü ile İlgili Tespit ve Tahliller, Türk Dil Kurumu Yayını, Ankara, 1995.
2 KANGELDİYEV, N-V.N, AYTAÇ, Gürsel, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Gündoğan Yay., İstanbul, 1999.
3 ENGİNÜN İnci, Mukayeseli Edebiyat, Dergah Yay., İstanbul, 1992.
4 KORKMAZ, Ramazan, Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, Grafiker Yay., Ankara, 2008.
5 ÜNSAL, Özünlü, Edebiyatta Dil Kullanımları, Multilingual, İstanbul, 2001.
6 ÖNAL, Mehmet, Tahkiyeli eserleri Tahlil Planı Hakkında Bir Deneme, Bilig Dergisi, Sayı: 1, 1996.
7 CİGİTOV, Salican, Çağdaş Kırgız Edebiyatına Dair, Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, Mart 2006, Cilt: 3, Sayı: 1, 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 2 8
       c) Performans Ödevi 2 5 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 5 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150